آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

چرا بودجه ۱۴۰۰ در مسیر توسعه نیست؟

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دوازدهم آذرماه از سوی حسینعلی امیری – معاون پارلمانی رئیس جمهور – در غیاب رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. درباره جزئیات این لایحه، محمدرضا منجذب در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: نگاه غیر توسعه ای که از اواسط دهه ۸۰ بر بودجه حاکم بوده، همچنان ادامه دارد. در بودجه پیشنهادی هزینه های جاری ۷۵ درصد بودجه را در بر گرفته است. این در شرایطی است که نرخ سرمایه گذاری در سالهای اخیر کاهش داشته است.

به گفته وی برای گام برداشتن در مسیر فرایند توسعه اقتصادی هیچ چشم انداز روشنی در برنامه ها وجود ندارد، بودجه خارج از تفکر توسعه ای بسته شده و دچار روزمرگی است.

این اقتصاددان در ادامه درباره تفاوت های بودجه توسعه ای با بودجه پوپولیستی نیز گفت: بودجه توسعه ای، یک برنامه کوتاه مدت یک ساله در راستای برنامه میان مدت ۵ ساله و در راستای برنامه توسعه بلندمدت ۵۰ ساله است. اما در بودجه پوپولیستی گفته میشود در این بودجه یارانه سال بعد در نظر گرفته شده و در این مسیر مجلس و دولت از یکدیگر گوی سبقت را می گیرند. ز طرف دیگر در بودجه توسعه ای عدد رشد اقتصادی سال بعد در راستای برنامه بلند مدت توسعه پیش بینی میشود. اما در بودجه پوپولیستی تمامی دستگاه های معاف از مالیات معرفی می شوند و نگاهی کوتاه مدت بر بودجه حاکم است.

وی افزود:  در بودجه توسعه ای نفت یک ثروت بین نسلی است که باید به آن بلندمدت نگاه کنیم و برای نسل های بعد هم از طریق ذخیره سازی یا از جنبه ثروت ملی حفظ شود. در بودجه پوپولیستی دولت هر سال نفت و گاز را می فروشد تا منابعی به دست بیاورد.

منجذب در ادامه درباره دیگر تفاوت های بودجه توسعه ای و پوپولیستی گفت: در بودجه توسعه ای بر اساس تعاملی که با جهان و بویژه کشورهای توسعه یافته وجود دارد، برای طی مراحل تغییر در تکنولوژی صنایع برای توسعه طی یک سال برنامه ریزی می شود. اما در بودجه پوپولیستی گفته میشود که بودجه ریزی در شرایطی که تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت هایی در کشور وجود دارد و همچنین نوسانات بازار پول و ارز نیز در کشور ایجاد شده سخت و پیچیده است.

وی افزود: از طرف دیگر در بودجه توسعه ای با توجه به رشد اقتصادی معقول طی ۵ سال آینده،  نظام مالیاتی جامع و شفاف اجرایی و نیز نظام تامین اجتماعی جامع اجرا میشود. اما در بودجه پوپولیستی گفته میشود که حمایت از معیشت عمومی و سلامت مردم از مباحث مهم بودجه در نظر گرفته شده تا بخش تولید با رکود مواجه نشود.

این اقتصاددان همچنین با بیان اینکه در بودجه توسعه ای تعداد دانشگاه ها با توجه به نیاز بازار کار و صنعت تقلیل مییابد و نظام آموزش عالی بر مبنای نیاز صنعت و بازار عناوین درسی را آزادانه و مطابق نیاز تدوین می کن تا در مسیر توسعه به تولید و صنعت کمک میکند، تصریح کرد: در بودجه پوپولیستی گفته کیشود که برای نوسازی دانشگاه ها حمایت مالی انجام و از کسانی که در مراحل پایان تحصیل هستند در بخش دکتری حمایت میشود.

منجذب همچنین تصریح کرد که در یک بودجه توسعه ای شاخص های اقتصادی منجمله نرخ ارز، تورم، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد حمعیت، رشد تکنولوژی، رشد بهروری، نرخ بهره و … طی برنامه ای بلندمدت تعریف می شود و برای آن ها هدف گذاری میشود، اما بودجه پوپولیستی نگاه روزمره دارد و اهدافی خاصی را دنبال نمی کند.

در نهایت به گفته این اقتصاددان بودجه توسعه ای به اقتصاد و بودجه به عنوان کلی یکپارچه و هدفمند نگاه می کند، اما در بودجه پوپولیستی نگاهی بخشی حاکم هست و هر بخش یا استان یا افرادی که زور بیشتری دارند پول بیشتری دریافت می کنند.

پیش تر هم سید کمیل طیبی، اقتصاددان، گفته بود که پیش بینی صادرات نفت در بودجه سال آینده را خوشبینانه است، اما نرخ ارز تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ به واقعیت اقتصادی نزدیکتر است و تورم‌زا نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا