اخبار ویژهیادداشت

نقش رسانه در ارائه تعاریف جدید از دولت توسعه‌گرا

دکتر حسین ساسانی، نظریه‌پرداز توسعه پایدار در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

اولین انتظاری که از هر رسانه وجود دارد این است که بداند به دنبال چه چیزی است. در حال حاضر رسانه‌های مختلفی در حوزه توسعه فعالیت می‌کنند و برای به دست آوردن موفقیت بین آنها باید ابتدا چرایی کار در این حوزه تبیین شود. تا زمانی که دلیل وجودی یک رسانه پاسخ داده نشود، نمی‌تواند متفاوت از سایر رسانه‌ها باشد و اینکه رسانه در این حوزه چه کارهایی میتواند انجام دهد یا چه تاثیری می‌تواند داشته باشد، فرع مسئله و جزو گام‌های بعدی است.

بعد از اینکه دلیل وجودی رسانه مشخص شد باید به چگونگی کار در این حوزه پرداخته شود. برای جذب مخاطبان جدید و همچنین استقبال مخاطبان باید به مسائل جدید پرداخته شود یا از روش‌های جدید استفاده کرد و به صورت متمایز به مسئله توسعه پرداخت تا برای رسانه مزیت ایجاد شود.

در مرحله سوم باید به چیستی رسانه پرداخته شود، یعنی خروجی‌ها و نتایج رسانه مشخص شود به‌گونه‌ای که شهروندان به دلیل متفاوت بودن این نتایج آنها را مورد استفاده قرار دهند. در ایران در مرحله اول کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و همین دلیل تشابه رسانه‌ها در کشور است. این سه مرحله تعیین و تبیین بنیان اصلی یک رسانه است که باید برای دست‌اندرکاران و مخاطبان آن مشخص شود و من به عنوان یک فعال حوزه توسعه، مخاطب و شهروند انتظار دارم پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه به این سه مرحله بپردازد.

بعد از تبیین مراحل یاد شده باید روی نتایج تمرکز شود تا دلیل وجود رسانه محقق شود. مخاطبان انتظار دارند یک رسانه در حوزه توسعه پایدار روی موضوعاتی که در تمام دنیا به آن‌ها پرداخته می‌شود کار کند و از آن‌ها الگو بگیرد. مولفه‌های توسعه و چگونگی دستیابی به آن‌ها و نقش ارکان توسعه از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن‌ها پرداخته شود. ارکان توسعه شامل دولت، بخش خصوصی و کسب و کارها و رکن سوم جوامع مردم نهاد است که اگر به وظایف خود آگاه باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند، ایران به یک کشور توسعه یافته تبدیل می‌شود.

یک رسانه در حوزه توسعه باید ابتدا تعریف‌های جدیدی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های یک دولت توسعه گرا ارائه دهد، نقش دولت در توسعه و مواردی که باید انجام دهد یا از انجام آن‌ها خودداری کند را تبیین کند. یک دولت توسعه‌گرا مشارکت را گسترش می‌دهد، مسئولیت‌پذیری را در جامعه نهادینه می‌کند و سعی می‌کند منابع کشور را به شکل بهینه به محورهای توسعه اختصاص دهد.

بنابراین یک رسانه در حوزه توسعه باید بر موضوع دولت توسعه گرا کار کند و به دولتمردان بگوید که وظایف آنها در این زمینه چیست. در زمینه بخش خصوصی هم باید به این موضوع پرداخته شود که آن‌ها علاوه بر سودده بودن باید برای رسیدن به توسعه پایدار چه ویژگی‌هایی داشته باشند و بر روی چه کارهایی تمرکز کنند. محور سوم تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است که حلقه بین دولت و بخش خصوصی هستند که باید به وظایف و مواردی که باید انجام دهند تا به معنای واقعی حلقه واسطی برای انتقال خواسته‌های بخش خصوصی به دولت و تصمیمات دولت به بخش خصوصی باشند، پرداخته شود تا این رکن بتوان نقش یک کاتالیزور را ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا