آخرین تحلیلاخبار ویژه

چرا بازار کالاهای اساسی متلاطم است؟

مهدی معصومی اصفهانی، در گفت‌ و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه مسائل اقتصادی فرمول مشخصی دارند، اظهار کرد: مولفه‌های عرضه و تقاضا، قیمت تمام شده، انحصار، امکانات صادرات، صادرات قاچاق و غیره بر قیمت کالاها در بازار اثر می گذارد که تقریباً همه این مولفه‌ ها در ایران در زمینه کالاهای اساسی در اختیار دولت است. اما در بخش کالاهای غیراساسی شرایط دیگری حاکم است.

وی افزود: برای مثال قیمت سیب زمینی و پیاز هر سال نوسان دارد که علت اصلی آن بی برنامگی در تولید است و مجاز و ممنوع کردن صادرات هم بر آن اثر می گذارد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران درباره نوسانات نرخ مرغ و مرغ در سال جاری تصریح کرد تمام تصمیمات در این صنعت از جمله میزان تولید، نوع تولید، واردات انواع مواد اولیه، نوع ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه و قیمت فروش در اختیار دولت است. اگر یکی از این مولفه ها به هر دلیلی از جمله تحریم، نبود ارز، مشکلات انتقال پول، بی برنامگی و پخش غیرمناسب بر تامین نهاده ها اثر بگذارد، طبیعتاً قیمت تمام شده این کالا ها تغییر می کند. همچنین با کم و زیاد شدن مصرف و تولید یعنی برهم خوردن عرضه و تقاضا نیز قیمت ها تغییر خواهد کرد.

معصومی اصفهانی در ادامه در توضیح علت تداوم عرضه تخم مرغ با نرخ بیش از ۳۰ هزار تومان با وجود افزایش قیمت مصوب، تصریح کرد: دولت قیمت جدید ا تعیین کرده‌، اما مواد اولیه تامین نشده است. بنابراین چون مواد اولیه وارد نشده یا بد توزیع شده به دست مرغدار نرسیده، طبیعتاً قیمت تمام شده تخم‌مرغ گران تر شده و در بازار هم گرانتر به فروش میرسد.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار مانند چرخ دنده است که باید بخش های مختلف متناسب عمل کنند، اظهار کرد: در زمینه این مشکلات دولت باید پاسخگو باشد که چرا نتوانسته به درستی عمل کند. به نظر می‌رسد مشکل اصلی این است که ارگان های مختلف دولتی نمی‌توانند با یکدیگر به درستی کار کنند و بخش خصوصی هم در تصمیم‌گیری‌ها جایی ندارد. بنابراین دولت باید مشکلات خودش را حل کند و بعد توقع داشته باشد قیمت ها متعادل باشد.

پیش‌ تر مجید موافق قدیری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در مصاحبه ای با عنوان “صادرات متهم اصلی گرانی ها نیست” معتقد است مجاز شمردن صادرات کالاهای اساسی بیشتر بار منفی دارد ولی در عمل تاثیر چندانی بر افزایش قیمت‌ها ندارد و علت اصلی تلاطم در بازار محصولات پروتئینی مشکلات مربوط به تامین نهاده های دامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا