آخرین تحلیلاخبار ویژه

صادرات متهم اصلی گرانی‌ ها نیست!

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره دلیل عمده افزایش قیمت محصولات پروتئینی، گفت: فعالان اقتصادی از اوایل پاییز سال گذشته به سیاستگذاران اقتصادی هشدار داده بودند که اگر تامین ارز و انتقال ارز از سوی بانک مرکزی به موقع انجام نشود و واردات نهاده‌های دامی با چالش مواجه شود، در تولید محصولات پروتئینی به مشکل بر می‌خوریم، چراکه ۸۰ تا ۸۵ درصد نهاده‌های دامی تولید خوراک‌ دام در کشور وارداتی است.

وی افزود: بنابراین علت مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در زمینه محصولات پروتئینی وجود داشت این است که در زمینه نهاده های دامی وابستگی زیادی به خارج از کشور وجود دارد. بنابراین تامین نشدن به موقع ارز منجر به کاهش عرضه به موقع نهاده های دامی شد و در نتیجه کارخانجات تولیدکننده خوراک دام و همچنین مرغداران و دامداران خوراک و مواد اولیه را سه تا پنج برابر بالاتر از قیمت مصوب تنظیم بازار تهیه می‌کنند و نتیجه خرید با قیمت بالا منتج به این میشود که قیمت اقلامی مثل شیر، گوشت و تخم مرغ بالا می‌رود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه چرا با وجود مازاد تولید و صادرات در اقلامی مثل تخم مرغ همچنان بازار متلاطم است، گفت: صادرات و کاهش عرضه میتواند از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار باشد، اما به نظر من صادرات دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نیست، بلکه دلیل اصلی افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده تخم مرغ میتواند باشد چرا که بیش از ۷۰ درصد هزینه تولید این کالا به خوراک طیور برمیگردد.

وی با اشاره صادرات ۴۰ تا ۵۰ هزار تنی تخم مرغ در سال، گفت: این در حالی است که تولید تخم مرغ در کشور بیش از یک میلیون تن در سال است، بنابراین صادرات نمی‌تواند متهم اصلی افزایش قیمت باشد. همچنین این نکته را هم باید در نظر بگیریم که علاوه بر نظارت ستاد تنظیم بازار، سهم بازار این کالا برای صادرات بیش از این مقدار نیست و در نتیجه کاهش شدید عرضه در داخل کشور وجود ندارد.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ثبت سفارش و ترخیص وزنی کنجاله سویا، تا ۲۰ شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش و ۶۰ درصد کاهش داشته و در حالی که نیاز کشور به کنجاله سویا در این مدت ۲.۴ میلیون تن بوده فقط ۱.۲ میلیون تن در کشور توزیع شده است. بنابراین قیمت مصوب دولتی هر کیلوگرم این محصول ۲۹۰۰ تومان و قیمت بازار غیر رسمی به ۱۴ هزار تومان رسیده است. همچنین ثبت سفارش ذرت های دامی در این مدت ۱۹ درصد کاهش و ترخیص وزنی آن ۲۱ درصد افزایش داشته، بنابراین قیمت این محصول در ۲۱ شهریور در بازار آزاد به ۳۸۰۰ تومان رسیده، در حالی که نرخ مصوب آن ۱۴۵۰ تومان است.

به گفته این فعال اقتصادی اعلام مجاز شمردن صادرات کالاهای اساسی بیشتر بار منفی دارد ولی در عمل تاثیر چندانی بر افزایش قیمت‌ها ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا