آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

افزایش آگاهی کارگران نسبت به حقوق و قوانین کار

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ رحیم سرهنگی – معاون وزیر کار و رییس موسسه کار و تامین اجتماعی – در این مراسم اظهار کرد: در موسسه کار و تامین اجتماعی، اساسی ترین ماموریتی که بر خودمان می‌دانیم، بحث نظام حل مسأله در وزارتخانه است با تدبیر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی،  نظام مسأله یابی در وزارتخانه برقرار و مقرر شده مسائل اساسی و چالش‌های اساسی وزارتخانه را شناسایی و پروژه‌های پژوهشی را با همکاری دانشگاهها و پژوهشکده های صاحب نظر در آن تعریف کنیم.
وی افزود: اگر تمام بخش‌های مختلف بدون پشتوانه نظری و فکری اقدامات و سیاست‌های لازم را تعریف کنند خیلی نمی‌توان به آن سیاست ها و اقدامات دل خوش کرد چرا که زمانی می‌توان برای دورنمای وزارتخانه، فعالیت‌ها و وظایف سپرده شده به آن برنامه‌ریزی کنیم که در جای پای محکمی قدم بگذاریم.
سرهنگی از جمله ذی‌نفعان وزارتخانه را انجمن‌های کارفرمایی و کارگری عنوان کرد و گفت: موسسه کار و تامین اجتماعی وظیفه خود می‌داند که به ذینفعان خود هم از جنبه آموزشی و هم جنبه پژوهشی خدمت رسانی کند.کارگران کارخانه ها، سربازان جنگ‌ اقتصادی هستند و در حوزه کارفرمایی دوره‌های متعددی را تعریف کرده‌ایم که به فراخور اینکه توان مالی داشته باشند، بتوانند کلاس‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کنند.
رییس موسسه کار و تامین اجتماعی افزود: یکی از رسالت‌های ویژه و مهم ما این است که در موسسه کار و تامین اجتماعی بتوانیم به انجمن های کارگری خدمات آموزشی ارائه کنیم، بر همین اساس این تفاهم نامه با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران امضا شد که در آن آموزش های مختلف در بستر الکترونیکی و حضوری برای کارگران در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، پروژه‌های پژوهشی با دانشگاههای برتر کشور از جمله دانشگاه تهران و شریف نیز در حوزه ارتقاء بهره‌وری کارگران و ارتقاء ایمنی و بهداشت کارگران در محیط کار تعریف شده است.
سید ابوالفضل اشرف منصوری، رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از نیازهای جامعه کار و تولید کشور و جامعه هدفی که در کارگاهها مشغول کار هستند، دریافت خدمات در حوزه حقوق و قوانین مربوطه کار است و هرچه آگاهی جامعه کارگری بالا برود، دغدغه‌ها و دردسرهای کمتری را شاهد خواهیم بود.
وی فقر شدید آموزشی را یکی از معضلات جامعه کارگری عنوان کرد که به دلیل عدم آشنایی با قانون کار و حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار باعث بروز ضربات و لطمات متعدد بر پیکره جامعه کار و تولید شده است.
اشرف منصوری گفت: ندانستن قوانین و آیین‌نامه‌های ایمنی باعث شده آمار حوادث کار افزایش پیدا کند و از دست رفتن سرپرستان خانوارها را شاهد باشیم.
این مقام کارگری ابراز امیدواری کرد: این تفاهم‌نامه دستاوردهای مثبتی در حوزه کارگری به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا