آخرین تحلیلاخبار ویژهنوآوری

حکمرانی هوشمند، کلید توسعه منابع انسانی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ابتدای صحبت‎های خود بیان کرد: در هفده سال گذشته تنها به نظامات اداری شرکت‎های بزرگ پرداخته شده است و متاسفانه استارت آپ‎ها و صنایع خلاق و نوآور از این توجه محروم ماندند. این درحالی است که همواره منابع انسانی نقش کلیدی و اثر گذار در روند توسعه کشورهای دنیا ایفا کرده است.

وی با تاکید به این موضوع که رویکرد دنیا به سمت انسان محوری و غلبه انسان بر ماشین در حال تغییر است، ادامه داد: هوشمندسازی و حکمرانی هوشمند از جمله مسائل روز و مهم جوامع بین الملل است. ما نیز در چند سال اخیر سعی در تغییر مسیر همایش‎های منابع انسانی در این راه داشته‎ایم.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، پس از تعریف کسب و کارهای کوچک و متوسط اظهار کرد: ضعف در ساختار و نظام‎های مدیریت کیفیت و بازار، شرایط رفاهی، نیروی انسانی ماهر و… است که مستقیما به HR مربوط می‎شود. عدم توجه لازم به منابع انسانی از عمده دلایل شکست کسب و کارهای کوچک است. مدیریت سرمایه‎های انسانی راهکاری مناسب برای این امر به حساب می آید.

وی همچنین بایدهایی برای مدیریت سرمایه‎های انسانی ارائه داد که راهکاری مناسب برای یافتن و حفظ نیروی کار ماهر است و از آن جمله می‎توان به سهیم کردن نیروی کار خلاق از سود سازمانی نام برد. همچنین برای جلوگیری از ربایش نیروی انسانی توسط دیگر رقبا تنظیم دستمزد همراه با بهره وری بسیار حائز اهمیت است.

کیانی شباهت‎ها و تفاوت‎های استارت‎آپ‎ها و کسب و کارهای کوچک را شرح داد و گفت: استارت‎آپ‎ها ذاتا تکنولوژی محور هستند و ساختارهای سلسله مراتب انعطاف ناپذیر و آئین‎نامه‎های قطور همچون سم برای بقای آنهاست. ساختار شرکت‎های استارت آپی ساختاری غیر متمرکز و موقتی است. در شرکت‎های استارت‎آپی نوع مدیریت، تفویض اختیار کامل است. مدیران استارت‎آپی علاوه بر خلاقیت و نوآوری و بهره‎مندی از شایستگی‎های رهبران دیجیتال همچون هوش هیجانی و اجتماعی و سواد دیجیتال باید در زمان شکست بردباری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه برخی از چالش‎های منابع انسانی استارت‎آپ‎های ایرانی را فقدان دانش منابع انسانی؛ ضعف در نگهداشت کارکنان؛ ضعف در سیستم جبران خدمات و نحوه پرداخت پاداش؛ فقدان یک  منشور فرهنگ کاری؛ عدم تبیین ساختار تسهیم سود و مشارکت؛ خروج بنیان گذار از استارت آپ در مراحل اولیه فعالیت و مشکل عدم توسعه نسل بعدی رهبران برشمرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان، ضمن جمع‎بندی مطالب اظهار کرد: از الزامات مهم منابع انسانی در صنایع کوچک و متوسط آموزش و برنامه ریزی برای جذب و  افزایش جذابیت کسب‌وکار برای بازاریابان حرفه‌ای، مدیریت صادرات و مدیریت منابع  و برند است که می باید دنبال شود. نظامات متعدد و بروکراتیک، مقررات گرا و آیین نامه محور با اصل فلسفه وجودی شرکت های نوپا، خلاق و نوآور در تضاد است. شرکت های نو پا و خلاق نظامات منابع انسانی خاص و منطبق با روحیات و متضمن تعادل میان کار و زندگی را پذیرا هستند. طراحی نظام های نگهداشت و جبران خدمات از موضوعات مهمی است که می باید توسط مدیران منابع انسانی در شرکت های نوپا ، خلاق و نوآور مورد توجه جدی قرار گیرد.

از دیگر سخنرانان این کنفرانس علی غفاری (دبیر علمی کنفرانس) سید مسعود همایونفر(رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران) نسرین جزنی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) محمد ناظمی اردکانی (استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) بودند که درباره چرایی حرکت از مدیریت منابع انسانی به مردم و فرهنگ، منابع انسانی شرکت یار و شتاب توسعه منابع انسانی در ایران سخن گفتند.

در پایان این مراسم نیز جوایز تعالی منابع انسانی در سه سطح گواهینامه، تقدیرنامه و نشان به شرکت‎های منتخب اعطا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا