آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

پشت پرده گرانی جوجه یک روزه چیست؟!

قیمت مرغ از مرداد ماه وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد، اما گزارش‌های میدانی از خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به حدود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.  یعنی قیمت هر کیلوگرم مرغ ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان ارزان شده است. البته ابتدای امسال قرارگاه ساماندهی مرغ کشور قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب کرد و چون ارز دولتی به نهاده‌های تولید اختصاص یافته مرغ باید با همین قیمت مصوب در دسترس همگان باشد؛ بنابراین همچنان قیمت مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها ۸۰۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب است.

در روزهای اخیر انتقاداتی هم از سوی فعالان این صنعت به گرانی و کمبود جوجه یک روزه مطرح شده است.

در این رابطه محمدرضا صدیق‌ پور در گفت‌وگو با پایگاه تحلیل خبری رشد و توسعه، اظهار کرد: قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومانی برای جوجه یک روزه قیمت آذر ماه سال گذشته است و در قیمت‌گذاری جدید مرغ در فروردین امسال هم این موضوع در نظر گرفته نشد. این در حالی است که همان مواردی که باعث اصلاح و افزایش قیمت مرغ شد، باید در مورد جوجه یکروزه هم لحاظ می‌شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان جوجه یکروزه فروردین امسال هم اعلام کرده بودند که جوجه یک روزه کمتر از ۵۲۰۰ تومان برای آنها تمام نمی‌شود، تصریح کرد: در این مدت به قیمت نهادهای دولتی و حقوق و دستمزد افزایش یافته و در حال حاضر حداقل قیمت جوجه یک روزه ۶۰۰۰ تومان است. بنابراین ابتدا باید قیمت‌ جوجه یک روزه تغییر کند و بعد در قیمت مرغ هم لحاظ شود.

صدیق پور با بیان اینکه تولید کنندگان فقط دو محصول ذرت و کنجاله سویا را با نرخ دولتی دریافت می‌کند و مابقی آزاد شده، گفت: بارها اعلام کردیم همین دو محصول را هم که معمولا با تاخیر تحویل می‌دهند آزاد کنند تا این جنگ و دعوا بر سر قیمت ها تمام و موجبات رونق تولید هم فراهم شود. اگر این آزادسازی انجام شود، ما به التفاوت قیمت می‌تواند در قالب کارت‌های خرید اقلام پروتئینی به اقشار کم درآمد اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه علت افزایش قیمت جوجه یک روزه در روزهای اخیر عدم کنترل تقاضا بوده، تصریح کرد: تقاضا برای جوجه در حال حاضر به هر دلیلی بالاست. این در حالی است که پارسال همین موقع تقاضا برای جوجه نبود، با صحنه های دلخراش معدوم شدن جوجه‌ها مواجه بودیم و جوجه تا حدود ۱۰۰۰ تومان به فروش می رفت. حالا مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که عده‌ای می‌گویند جوجه ۶۰۰۰ تومانی را ۱۰ هزار تومان هم می‌خرند. به نظر می‌رسد که حتماً یک منفعتی در میان است که نظم بازار تولیدکنندگان را نیز بر هم زده‌اند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت مرغ به نرخ مصوب نمی رسد، اظهار کرد: تولید مرغ اندازه کافی است و در حال حاضر ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه تولید می‌ شود. همچنین با توجه به اینکه مرغ به قیمت بالاتر در هر ساعتی از شبانه روز در بازار وجود دارد، مشکل کمبود مرغ نیست. بنابراین مشکل در نظارت است و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند.

وی همچنین از کسانی که جوجه یک روزه را گران خریدند خواست آن را منعکس کنند تا با متخلفان برخورد شود.

پیش از این حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با تاکید بر اینکه با توجه به فروش مرغ به نرخ مصوب از سوی مرغداران، این محصول در بازار باید نهایتا ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان فروخته شود، گفته بود که اگر قیمت بیش از این است، سودجویی و گران فروشی صورت می‌گیرد که وظیفه دستگاه‌های نظارتی است با آنها برخورد کنند، چرا که تخلفات از کشتار تا عرضه صورت می‌گیرد که ارتباطی با تولیدکنندگان ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا