آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

سودجویی از کشتارگاه تا خرده‌فروشی

اواخر سال گذشته وضعیت نابسامانی در بازار مرغ حاکم بود که باعث ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت مرغ به قیمت تنظیم بازار در شرایط کرونایی شد. امسال هم در شرایطی که فروردین ماه قیمت مصوب مرغ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت، اخیرا قیمت این محصول به ۴۰ هزار تومان هم رسیده است.

این در حالی است که نهاده‌های دام و طیورهمچنان ارز دولتی دریافت می‌کنند و مرغ به قیمت مصوب باید در دسترس عموم مردم باشد. اما در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید تولید مرغ به اندازه نیاز کشور بوده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و تقصیر را به گردن وزارت صمت انداخته که وظیفه نظارت بر بازار و برخورد با گرانفروشی را دارد، مسئولان وزارت صنعت معدن تجارت (صمت)  می‌گویند قرارگاه ساماندهی مرغ مسئول تامین و توزیع این کالاست؛ بنابراین این وزارتخانه مسوولیتی در این رابطه ندارد که بخواهد اظهارنظر کند. از طرف دیگر گزارش‌هایی از کمبود مرغ در بازار نیز منتشر شده است.

البته این مشکل فقط مربوط به همین چند ماه نیست، بلکه بازار مرغ در بیشتر ماه‌های سال دچار مشکل بوده و نرخ مصوب معمولا در این بازار اجرایی نمی‌شود. در این رابطه حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: مرغداران در سطح کشور مرغ را به نرخ مصوب یا نهایتا ۵۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند که علت آن هم افزایش قیمت نهاده‌های تولید است، در حالی که قیمت مرغ اصلاح نشده است.

بر این گفته وی قیمت مرغ در بازار نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد و اگر بیش از این است سودجویی و گران فروشی صورت می‌گیرد که وظیفه دستگاه‌های نظارتی است با آنها برخورد کنند. چرا که مرغداران مرغ را گرانتر عرضه نمی‌کنند، بلکه تخلفات از کشتار تا عرضه صورت می‌گیرد که ارتباطی با تولیدکنندگان ندارد.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در پاسخ به اینکه آیا در بازار کمبودی وجود دارد یا نه؟ تصریح کرد: بحث گرانفروشی با کمبود کالا متفاوت است. وقتی واحدهای کشتارگاهی مرغ را به نرخ مصوب از واحدهای مرغداری می‌خرند، باید به نرخ مصوب هم به دست مردم برسانند. حتی اگر میزان تولید ۲۰ درصد نیاز کشور باشد، همان میزان باید به نرخ مصوب عرضه شود. مرغ هایی که در بازار به نرخ غیر واقعی عرضه می‌شود خارج از چارچوب تعریف شده عرضه شده و مرغ هایی است که به نرخ مصوب از مرغدار خریداری شده، اما به نرخ آزاد فروخته می‌شود که باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: کمبود به طور نسبی در بازار وجود دارد، اما در حدی نیست که بازار را ملتهب یا بحران ایجاد کند. بحران را سودجویی از کشتارگاه تا خرده فروشی ایجاد کرده است. علت این کمبود نسبی هم بالا بودن تلفات و وزن گیری پایین در این فصل است که طی سال‌های گذشته هم به همین شکل بوده است.

اسدالله نژاد در پایان باز هم تاکید کرد که با وجود همه این شرایط چون مرغداران مرغ را به نرخ مصوب می‌فروشند، هیچ دلیلی ندارد که فروشگاهی در سطح کشور مرغ را به قیمت غیر واقعی عرضه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا