آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

پیامدهای مسدود شدن درگاه رمزارزها

اخیرا مسئولان بانک مرکزی بر ممنوعیت معامله رمز ارز بین افراد طبق قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ تاکید کردند و در این راستا شرکت شاپرک به پرداخت یارها اعلام کرد که درگاه‌های الکترونیکی که کسب‌وکارهای غیر مجاز از جمله رمز ارز ارائه می‌کنند،‌ مسدود خواهند شد. موضوعی که هشدارهایی از سوی فعالان این حوزه در پی داشته است.

در این رابطه مهدی عبادی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، اظهار کرد: در حال حاضر دارایی دیجیتال زیادی در اختیار مردم قرار گرفته و این نوع تصمیم گیری‌ ها باعث می شود دارایی ها از صرافی های ایرانی به صرافی های خارج منتقل شود. درنتیجه تول دارایی عظیمی از کشور خارج می شود و دوم به دلیل تحریم‌ها این دارایی ها در خطر مسدود و بلوکه شدن در کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. در گذشته هم برخی صرافی های خارجی دارای ایرانی‌ها را بلوکی کرده بودند.

وی همچنین با بیان اینکه نیاز فعالان بازار رمزارز به خرید و فروش از بین نمی رود بلکه به شکل دیگری پاسخ داده می شود، تصریح کرد: تاکنون خریداران از ریال استفاده می کردند که اگر محدود شود مجبور هستند ابتدا ریال را به دلار تبدیل کنند و سپس از طریق صرافی خارجی رمز ارز بخرند. از طرف دیگر ممکن است این معاملات شفاف نباشد و بازارهای زیرزمین ایجاد شود که احتمالا آلوده به کلاهبرداری شوند.

به گفته این کارشناس بازار رمزارز، در حال حاضر درگاه ها بسته نشده، اما شاپرک اعلام کرده که نباید به آنها خدمات داده شود که به نظر می رسد این تصمیم مبنای قانونی ندارد، چراکه مصوباتی که شاپرک اشاره کرده این موارد ذکر نشده است. برای مثال در مصوبه مبارزه با پولشویی آمده متعاملین با پذیرش ریسک می توانند خرید و فروش کنند و در این مصوبه بانک ها مجاز به ورود به این حوزه نیستند. بنابراین ممنوعیتی برای نهاد و سایر نهادها و شرکت خصوصی در قوانین اعلام نشده است. در مجموع به نظر می رسد در حال حاضر نامه شاپرک مبنای قانونی ندارد و اگر مصوبات دیگری وجود دارد شاپرک باید آنها را ارائه کند.

عبادی در ادامه با بیان اینکه در حوزه رمز ارز هم مانند سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاران باید حداقل دانش سرمایه‌گذاری داشته باشند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بدون این دانش احتمال زیاد متضرر می‌شوند. علاوه بر این، رمز ارزی که حوزه فناوری محور است و کسی که وارد این حوزه می‌ شود علاوه بر دانش سرمایه‌گذاری باید دانش فناوری هم داشته باشد. در صورت نداشتن شناخت از حوزه فناوری ممکن است فرد فارغ از نوسان قیمت، ارز خود را هم از دست بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا