آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

مالیات بر خانه و خودروی لوکس عادلانه نیست

مرتضی اکبریان در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره تصمیم مجلس برای اعمال مالیات برای خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان گفت: هر تغییری در مبنای محاسبه قیمت ملک یا اتومبیل مثل گمرکی، هزینه‌های صدور جواز و غیره در قیمت مسکن و خودرو تاثیر گذار است. برای مثال سازنده مسکن هزینه‌های جدید را به قیمت ملک اضافه می‌کند. اما در حال حاضر قیمت ملک و خودرو اشباع شده و تقریباً در این دو بازار رکود حاکم است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی احتمالاً مالیات تعیین شده در کوتاه مدت در بازار مسکن و خودرو تاثیر نخواهد داشت، تصریح کرد: اما در بلندمدت قطعاً بر قیمت‌ها تاثیرگذار است.

اکبریان با اشاره به کمبود درآمد دولت و تلاش او برای کسب درآمد از روش های مختلف، تصریح کرد: یکی از روش‌ها هم اعمال همین مالیات است که احتمالاً با اهرم هایی به دریافت آن اقدام خواهد شد. اما این روش عادلانه نیست. چرا که مالیات باید بر درآمد دریافت شود.

وی افزود: در شرایط تورمی کنونی خودرویی که چهار سال پیش ۲۰۰ میلیون تومان بود، در حال حاضر یک میلیارد تومان قیمت دارد. بنابراین دلیل داشتن خودروی گران لزوما افزایش درآمد نیست بلکه تورم است. بنابراین اگر از راه حسابهای بانکی به درآمد رسیدگی شود و از آن مالیات دریافت شود، عادلانه خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشخص نیست چه قدرتی مانع از اجرای مالیات بر درآمد می شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر باید مشخص شود که پول به حساب چه کسانی واریز می‌شود، در حالی که مالیات آن را پرداخت نمی‌کنند. منشاء این نوع مالیات مشخص و قابل پیگیری است.

اکبریان همچنین در پاسخ به اینکه آیا مالیات بر خانه‌های لوکس منجر به اجاره خانه‌های خالی و افت قیمت مسکن خواهد شد یا نه؟ گفت: تجربه نشان داده در ایران همیشه قدرت دست سرمایه دار است و سرمایه دار هم هیچ وقت کاری نمی کند که سرمایه‌اش کم شود. سرمایه دار هیچ وقت به افراد خرد و ضعیف توجه نمی‌ کند و برای او حفظ سرمایه و آورده مهم است.

وی افزود: اگر فشار بر تراکنش‌های مالی همه افراد  بدون تبعیض اعمال شود، حتی فقط حساب های کنونی و آینده بررسی شود و بعد سال‌ های گذشته در دستور کار قرار گیرد، مالیات ها مشخص و درآمدها پول ها شفاف می شود.

اکبریان با بیان اینکه کاهش فاصله طبقاتی فقط بد دریافت مالیات ممکن نیست، تصریح کرد: اما در صورت اعمال مالیات بر درآمد مالیات عادلانه پرداخت می شود. این در حالی است که در حال حاضر مالیات از کارگران با حقوق ناچیز و کارمندان به روز دریافت می شود، اما یک فرد میلیاردر، مالیات پرداخت نمی‌ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا