آخرین تحلیلانتخاب سردبیربورس و بانک

کلنگ زمین رایگان زده شده است

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در راستای اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ از ماهها قبل تمهیداتی همچون تملک، عملیات اجرایی شامل تسطیح و جدول‌گذاری زمینهایی که قرار است به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های دارای سه فرزند قرار گیرد آغاز کرده است.

مطابق «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» خانوارهای دارای سه فرزند که فرزند سوم و بیشتر آنها از ۱۹ آبان امسال به بعد متولد می‌شود می‌توانند از زمین رایگان دولتی استفاده کنند.

آنطور که مجتبی بخشی‌پور ـ نماینده مردم اسلام آباد غرب ـ گفته، آیین کلنگ‌زنی واگذاری زمین رایگان با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونانش که ۲۴ بهمن ماه به استان کرمانشاه انجام شد، صورت گرفته است.

روز جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ نیز رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در سفر به استان گلستان با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن زمین به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فرصت بسیار مناسبی است که در اختیار مردم قرار گرفته است، اظهار کرد: می‌توانیم دولت سیزدهم را دولت صادق‌العهد بدانیم و باید همواره به تعهدات خود عمل کنیم. همچنین با توجه به ولادت امام حسین(ع) که پیش رو است، می‌توانیم با رمز “یا حسین(ع)”، این نهضت بزرگی که در استان شروع شده را سرعت بخشیم و شاهد بارگذاری بخش باقیمانده استان باشیم.

بنابر اخبار واصله، امکان ثبت نام برای متقاضیان واجد شرایط دریافت زمین رایگان دولتی به زودی از سوی وزارت راه و شهرسازی فراهم می‌شود. آنطور که در قانون آمده، قرمز بودن فرم «ج» مانعی برای دریافت این زمین‌ها نیست؛ چرا که هر خانواده می‌تواند دو بار از امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کند. زمین به شرط ساخت به متقاضیان واگذار می‌شود و امکان فروش آن وجود ندارد.

زمین‌ها حداکثر ۲۰۰ متر خواهد بود و البته کاملا رایگان نیست، اما قیمت آنها بسیار ناچیز است و در اقساط هشت ساله دریافت می‌شود؛ متقاضیان صرفا هزینه‌های آماده‌سازی از قبیل تسطیح، جدول‌گذاری، هزینه‌های تملک توسط دولت و دیگر موارد را پرداخت می‌کنند که رقم چندان بالایی نیست. دو سال اول اختصاص زمین شامل تنفس خواهد بود و نیازی به پرداخت مبلغ نیست؛ از سال سوم متقاضیان به مدت هشت سال اقساط آماده‌سازی این زمینها را پرداخت خواهند کرد.

از طرف دیگر واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله در قالب گروههای ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به خانوارهایی که فرم «ج» آنها سبز است انجام می‌شود که از گذشته وجود داشته است.

همچنین در بخش خودمالکی، بجز انبوه‌سازان و پیمانکاران که می‌توانند از تسهیلات مصوب نهضت ملی مسکن بهره‌مند شوند، کسانی که زمین در اختیار دارند و به طور شخصی و خودمالکی اقدام به ساخت و ساز می‌کنند نیز مشمول دریافت این وام هستند. این طرح شامل تمام کسانی است که قصد ساخت و ساز دارند و صرفا مربوط به خانوارهای دارای سه فرزند نیست. حتی اگر فرم «ج» آنها قرمز باشد مشمول دریافت این وام خواهند بود.

تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن که سقف آن ۴۵۰ میلیون تومان است و اخیرا پرداخت آن شروع شده در چهار مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود که ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا