آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلانبورس و بانک

تزریق پول از صندوق توسعه به بورس تورم‌زاست

سید محمد صادق الحسینی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به حمایت از بازار بورس، اظهار کرد: منظور از اینکه گفته می‌شود منابع صندوق توسعه ملی ریالی است، این است که از محل منابع ارزی که قبلاً صندوق وام داده و حالا ریالی تسویه و بازپرداخت می‌شود به بازار بورس ۱۰ هزار یا ۲۵ هزار میلیارد تومان تزریق شود. بنابراین ارائه دهندگان این طرح معتقدند تخصیص منابع از این مرحله بدون ایجاد تورم از بازار حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه هرگونه حمایت از بازار سهام بی‌معناست و دولت نباید در بازار سهام نقش بیمه‌گر ایفا کند، اظهار کرد: ریسک را باید کسی بپذیرد که در این بازار مشارکت کرده است. اما فارغ از این بحث که باید اجازه دهیم بازارها خودشان به تعادل برسند و اگر فرض کنیم که حمایت از بازار ایرادی ندارد، این ادعا که حمایت ها تورم زا نیست از اساس غلط است.

به گفته این کارشناس درست است که منابع یاد شده ریالی است، اما ۴۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی که با وام داده شده بازگردانده نشده یا دیفالت شده یا سوخت شده یا مشکوک الوصول است. از طرف دیگر مصارف ۱۰۰ درصد از منابع این صندوق از قبل مشخص شده و در نظر گرفتن مصرف جدید در حال حاضر به این معنی است که محل‌هایی بیشتر از سقف مصارف صندوق ایجاد می‌کنیم.

الحسینی با این که صندوق توسعه ملی به زحمت می‌تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد مصارفی که تاکنون تعیین شده را تامین کند، تصریح کرد: قطعا استفاده از منابع صندوق برای حمایت از بورس به معنی خلق نقدینگی جدید است. با توجه به اینکه هنوز بازپرداخت وام ها صورت نگرفته، این پول از بانک مرکزی گرفته خواهد شد و در نهایت این خلق نقدینگی جدید منجر به تورم در کل اقتصاد خواهد شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی محاسبات نشان می‌دهد که هر ۱۰ هزار میلیارد تزریق نقدینگی به بازار بورس  تقریباً چهار درصد به تورم اضافه می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تزریق نقدینگی به بازار بورس منجر به حفظ بازار می‌شود یا نه، تصریح کرد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ بازار هم کارایی ندارد و هیچ کمکی به بورس نخواهد کرد. صرفاً چند روز برای سفته بازان فضا ایجاد می‌کند که بتوانند از بازار خارج شوند.

الحسینی با بیان اینکه به دلیل وجود دامنه نوسان قیمت هنوز آنقدر پایین نیامده که به تعادل برسد، گفت: بنابراین با ورود پول های جدید از صندوق توسعه ملی سفته بازار بزرگ از بورس خارج می شوند و همه پول جدیدی که به دست این افراد می‌رسد به بازار ارز و دیگر بازارهای موازی وارد می‌شود و آنها را هم به هم خواهد ریخت. بنابر این حمایت از بورس به وسیله منابع صندوق توسعه ملی منجر به رشد بورس نمی‌شود چراکه ابعاد بورس خیلی بزرگتر از این است که  ۱۰ هزار یا ۲۵ هزار میلیارد تومان بر آن تاثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا