انتخاب سردبیریادداشت

با کشف مشکلات اجرایی به توسعه کمک کنیم

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران، در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

بدیهی است که یک رسانه متعهد می‌تواند نقش بسزایی در کمک به توسعه همه جانبه در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور داشته باشد.

به‌طور کلی رسانه از ارکان اصلی توسعه همه جانبه در هر کشوری و از ارکان اصلی دموکراسی است. یک رسانه متعهد می‌تواند به عنوان بازوی اطلاعاتی قوای سه گانه و علی الخصوص قوه قضاییه در مبارزه با رانتخواری و فساد عمل کند. همچنین رسانه می‌تواند کمک بسزایی به قوه مقننه در اجرای بهتر و موثرتر وظیفه نظارتی خود نماید.

همچنین یک رسانه فعال در حوزه توسعه می‌تواند با کشف مسایل و مشکلات اجرایی کشور، کمک موثری به قوه مجریه و مسیولان اجرایی کند در کنار آن نقش تعیین کننده‌ای در آگاهی بخشیدن به آحاد جامعه داشته باشد، آنان را از حقوق خویش مطلع کند و متقابلا وظایف ایشان را در قبال سایر افراد جامعه و حاکمیت گوشزد نماید.

بنابراین در مجموع نقش یک رسانه در کمک به توسعه همه جانبه بسیار مهم و تاثبر گذار بوده و همزمان می‌تواند با انتخاب مسیر نادرست جامعه را به سمت جهل و ناآگاهی رهنمون کند. لذا باید برخی از محدودیت‌ها را از سر رسانه‌ها برداشت تا آنها بتوانند با فراغ بال و در آرامش این وظیفه را بخوبی بر عهده بگیرند.

اگر مجموعه حاکمیت و نظام قصد مبارزه با فساد و رانتخواری دارد، مجلس در صدد است که نقش نظارتی خود را تقویت کند و دولت میخواهد مشکلات مردم را بشناسد، در جهت مرتفع کردن آن‌ها گام بردارد و کاستی‌های ادارات و سازمان های متبوعه را بشناسد بهترین و کوتاه ترین مسیر از رسانه‌های مستقل می‌گذرد. بنابراین باید رسانه‌ها را تقویت کرد، به آن‌ها استقلال داد و آن‌ها را آزاد گذاشت تا در قبال اظهاراتشان مسئول باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا