انتخاب سردبیریادداشت

پیگیری مطلوبیت عمومی منجر به توسعه خواهد شد

علی حیات نیا، کارشناس اقتصادی، در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

توسعه در سده اخیر یک مفهوم کیفی پیدا کرده به طوری که در گذشته رشد اقتصادی را معادل توسعه می‌گرفتند، اما پارادایم‌ها و الگوهای جدید توسعه را به یک مفهوم کمی و کیفی و تلفیقی از هر دو تبدیل کرده که به طور کلی بتواند زیست انسان‌ها در کره زمین بهبود بخشد. در گذشته شاخص‌های توسعه بیشتر کمی و شامل رشد اقتصادی و درآمد سرانه مد نظر قرار می‌گرفت، بعد شاخص‌های ترکیبی اجتماعی و در نهایت شاخص‌های توسعه انسانی در نظر گرفته شد که در این زمینه طی دهه‌های اخیر انواع تقسیم‌بندی‌هاو معیارسنجی‌ها برای توسعه کشورها تعریف شد.

به طور کلی طی سال‌های اخیر توسعه بیشتر یک مفهوم ژرف‌ساختی و در انگاره‌ها و اندیشه‌های انسان‌ها تعریف می‌شود و چون رسانه‌ها به افکار عمومی جهت میدهند و در نهادسازی جامعه نقش دارند، از پیشران‌های توسعه هستند‌ و می تواند محرک توسعه هم باشند. به نظر می رسد اگر رسانه ها بتوانند در بحث شفاف‌سازی عملکرد و جهت دهی و بهسازی افکار عمومی نقش‌آفرینی داشته باشند، می‌توانند به فرآیند توسعه در کشور کمک کنند.

اگر نگاه یک رسانه به حداکثر رساندن مطلوبیت عمومی باشد تولد آن در راستای توسعه جامعه خواهد بود. به عبارت دیگر رسانه باید به دنبال این باشد که منافع عمومی چیست و به چه طریقی می‌توان آنها را تامین کرد. اگر منافع عمومی تامین شود قطعاً توسعه اتفاق می‌افتد.

به طور کلی اگر حقوق متقابل افراد و رابطه حاکمیت و مردم به بهترین نحو تعریف شود و رسانه‌ها در این حوزه افزایش داشته باشند می‌توان به تعالی، جایگاه و آمالی که برای توسعه هر کشوری تعریف شده رسید.

به نظر می‌رسد خلاء رسانه‌هایی که به طور تخصصی در بخش توسعه کار می‌کنند در کشور وجود دارد، هرچند در سال‌های اخیر به طور موردی فعالیت‌هایی در این حوزه در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها انجام شده، اما جای خالی اینکه یک رسانه به طور مستقل و تخصصی به بحث توسعه بپردازد وجود دارد و تولد یک پایگاه خبری در این حوزه می‌تواند امیدبخش باشد. البته در صورتی که استراتژی رسانه‌ای درستی برای آن تعریف شود. برای مثال ابتدایی شاخص که برای توسعه لازم است شناسایی و متناسب با آن ها محتوا تولید شود و همچنین ضعف‌های این شاخص‌ها در کشور بررسی و متناسب با آنها جهت‌گیری رسانه‌ای شود. به طور کلی برای موفقیت یک رسانه فعال در حوزه توسعه لازم است عملکردها در حوزه اقتصاد نقد و بررسی شود، از اندیشمندان حوزه توسعه استفاده شود، مبانی نظری در رابطه با توسعه در دنیا و کشور، پیشینه موضوع توسعه و مطالعات تطبیقی در این زمینه بین ایران و سایر کشورها بررسی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا