یادداشت

لزوم آموزش‌پذیر شدن صنعت رسانه

محمد عباسی در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

۲۰ سال پیش ۸۰ درصد صادرات ایران به ۲۳ کشور جهان بود اما در حال حاضر ۸۰ درصد صادرات ما به شش کشور دنیا انجام می‌شود، یعنی تنوع کشورهای هدف صادراتی در ۲۰ سال حدود یک سوم شده است. این نکته اصلی اینجاست که این مسئله تنها ناشی از اعمال تحریم‌ها نیست بلکه بخشی از آن به دلیل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و همچنین عدم آشنایی خبرنگاران است. چرا اگر خبرنگاران باید در حدی که بتوانند با مسئولان دولتی، مدیران بنگاه‌های تجاری یا اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی را به چالش بکشند، باید با مفاهیمی مثل بازار هدف صادراتی آشنا باشند. بنابراین به نظر می‌رسد آموزش پذیری و یادگیری صنعت رسانه مانند بخش‌های دولتی ایران پایین است. این مسئله در مدیران روابط عمومی سازمان‌های دولتی هم دیده می‌شود اما ارتباط روابط عمومی با رسانه باید یک ارتباط سازنده و رو به جلو باشد.

مسئولان دولتی باید به صورت سیستماتیک اخبار را در اختیار داشته باشند، با رسانه‌ها چالش کنند و مسائل و مشکلات را از طریق رسانه با کیفیت بهتر به مردم اطلاع دهند، اما این اتفاقات در کشور ما نمی‌افتد یا به صورت ضعیف شاهد آن هستیم. در مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت که مجموعه سه میلیون نفر ساعت آموزش دارد، در بخش آموزش بنگاه‌های تجاری وضعیت بسیار خوب، اما در بخش صنعت رسانه وضعیت مطلوب نیست.

رسانه‌ها باید به عنوان چشم سوم و داوران بی طرف بتوانند بین کارمندان دولت و بنگاه‌های اقتصادی که هر کدام مشکلات را به گردن دیگری می‌اندازد قضاوت کنند. به عبارت دیگر تعارضی بین دولت و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که حسب زمان می‌تواند فاصله آنها بیشتر یا کمتر شود که در حال حاضر این فاصله بیشتر شده و رسانه‌ها باید عنوان داوران بی‌طرف ورود کنند با شنیدن صحبت های دوطرف و با استفاده سواد و قوه تحلیل‌گری خودشان راهکارهای مناسب به دولت و بنگاه‌ها ارائه دهند. این روند در شان یک رسانه مقتدر است و برای ورود به این فرآیند خبرنگاران یک رسانه باید پژوهشگر و تحلیلگر باشند.

ارتقا صنعت رسانه به نفع ملت و کشور است و سازمان‌های مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های بازرگانی می‌تواند در قالب مسئولیت اجتماعی در این زمینه به رسانه‌ها کمک کند. شاید برخی مدیران دولتی از پژوهشگری و تحلیلگری رسانه‌ها استقبال نکنند، اما چنین افرادی به نفع مردم هم رفتار نمی‌کنند. به طور کلی رسانه‌ها نیاز دارند چالش‌های کشور را شناسایی و اولویت‌بندی کنند که نیاز است با آموزش‌پذیری به این چالش‌ها اشراف پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا