آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنفت و انرژی

تولید سوخت کم سولفور کشتی نفتکش با فناوری نانو در کشور

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛  سید محمدامین علوی مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت: طبق استاندارد ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) باید سوخت کشتی‌ها حاوی زیر نیم درصد گوگرد باشد اما سوختی که تا دو سال پیش در اختیار کشتی‌های نفتکش قرار می‌گرفته حاوی ۳ تا ۳.۵ درصد گوگرد بوده است.

وی با بیان اینکه دو سال است که بخشی از سوخت مورد نیاز کشتی‌های ایرانی بر اساس استاندارد IMO از منابع خارجی و یک پالایشگاه در کشور فراهم می‌شود، گفت: تامین این سوخت از خارج ارزبر است و یک پالایشگاه در کشور هم امکان تامین کل سوخت مورد نیاز نفتکش‌های ایرانی را ندارد.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه اگر کشتی‌های نفتکش ایرانی به فعالیت روتین خود برسند قاعدتاً این پالایشگاه نمی‌تواند نیاز سوختی کشتیرانی و نفتکش را مرتفع کند، ادامه داد: بر همین اساس شرکتهای دانش بنیان در صدد هستند تا در راستای تامین سوخت زیر نیم درصد گوگرد کشتی‌های نفتکش را با راه اندازی مینی پالایشگاه تامین کنند.

علوی با اشاره به توانایی شرکتهای دانش بنیان در تامین سوخت نفتکش‌های ایرانی گفت: در همین راستا یک شرکت دانش بنیان توانست مینی پالایشگاهی را راه اندازی کند و گامی در راستای تامین سوخت کشتیرانی لوسولفور بردارد.

وی افزود: محققان این شرکت دانش بنیان با استفاده از کاتالیستهای نانو و کسب دانش فنی تولید سوخت کشتی، اقدام به راه اندازی ۴ مینی ریفاینری کرده‌اند که هر یک از این مینی پالایشگاه‌ها ظرفیت تولید ۲۵۰۰ بشکه سوخت در روز را دارند؛ یعنی این شرکت می‌تواند روزانه ۱۰ هزار بشکه سوخت کشتی نفتکش لوسولفور را به تولید برساند.

علوی با بیان اینکه علاوه بر کشتیرانی، نیروگاه‌ها هم می‌توانند از این سوخت بهره ببرند، گفت: راه اندازی این مینی پالایشگاه و تولید سوخت لوسولفور به میزان ۵۹۰ تا ۶۴۰ دلار صرفه جویی ارزی در کشور ایجاد می‌کند.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: این پالایشگاه کوچک است و در جاهای مختلف می‌تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در خصوص فناوری بکار برده شده در این مینی ریفاینری گفت: این شرکت از یک کاتالیست جاذب استفاده می‌کند که عملیات شیرین سازی و شکست را انجام می‌دهد تا سوخت کشتی به تولید برسد؛ این کاتالیست توسط همین شرکت، با فناوری نانو به تولید رسیده و مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو است.

وی افزود: امیدواریم تا انتهای امسال استاندارد سازی انجام و بخشی از سوخت نفتکش توسط این شرکت با فناوری نانو تامین شود. در واقع امکان تامین سوخت کشتی‌های نفتکش توسط این شرکت مهیاست و باید مراحل اخذ مجوزها طی شود.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: تاکنون توانستیم مجوز تامین خوراک (نفت از پالایشگاه‌ها) این مینی پالایشگاه را از شرکت پالایش و پخش اخذ کنیم. اولین بار است که سوخت لو سولفور با فناوری نانو در کشور تولید شده و دانش فنی آن بدست آمده است.

وی ادامه داد: این اقدام تا کنون با حمایت معاونت علمی و فناوری همراه بوده و امیدواریم وزارت نفت هم از آن پشتیبانی کند.

علوی با تاکید بر اینکه باید در این مسیر استانداردسازی‌ها انجام شود تا مینی پالایشگاه توسط این شرکت شروع به کار کند، عنوان کرد: این مینی پالایشگاه می‌تواند محصولات دیگری همچون تینر فوری، تصفیه روغن و …را به غیر از سوخت لوسولفور کشتی نفتکش تولید کند. اما هدف این است که محصول نهایی در این مینی ریفاینری، سوخت کشتی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا