آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنوآوری

گردنبندی که سکوت صاحبش را می‌خواند!

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، اگر در یک جلسه کاری یا یک کتابخانه هستید که باید سکوت را رعایت کنید، قطعا نمی‌توانید دستیار هوشمند صوتی خود را صدا بزنید و مثلا بگویید: «سیری، ایمیل‌ها را بررسی کن». اینجاست که گردنبند “اسپیچین” به کار می‌آید، چرا که به گونه‌ای طراحی شده که گفتار بی‌صدای شما را تشخیص دهد.

این دستگاه آزمایشی توسط پروفسور “چنگ ژانگ” و دانشجوی دکترا “رویدونگ ژانگ” از دانشگاه “کرنل” در حال توسعه است. این گردنبند بر اساس گردنبند “نک‌فیس”(NeckFace) ساخته شده است که “چنگ ژانگ” سال گذشته از آن رونمایی کرد و حالات صورت کاربر را زیر نظر می‌گرفت.

“اسپیچین” همراه با یک ریزپردازنده، باتری و ماژول بلوتوث دارای یک دوربین فروسرخ رو به بالا است که از قسمت زیرین چانه کاربر تصویربرداری می‌کند. این گردنبند از طریق دو بال و یک سکه که به عنوان وزنه در پایین آن عمل می‌کند، ثابت و در جهت درست نگه داشته می‌شود.

“اسپیچین” همچنین به منظور رفع نگرانی‌های مربوط به نقض حریم خصوصی، مستقیماً به چهره کاربر نگاه نمی‌کند.

گردنبندی که سکوت صاحبش را می‌خواند!

این دستگاه با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی قادر است بر اساس حرکات چانه کاربر تشخیص دهد که کاربر چه فرمان‌هایی را بی‌صدا می‌گوید. سپس می‌تواند آن دستورات را به یک تلفن هوشمند که به آن متصل شده است، ارسال کند.

این سیستم در ابتدا با نظارت بر حرکات چانه ۲۰ داوطلب در حالی که کلمات و عبارات مشهوری را در سکوت می‌گفتند، آموزش داده شد. ۱۰ نفر از این افراد انگلیسی صحبت می‌کردند، در حالی که ۱۰ نفر دیگر به زبان “چینی ماندارین” صحبت می‌کردند. در آزمایش‌های بعدی، شرکت‌کنندگان ۵۴ دستور رایج به زبان انگلیسی را به همراه ۴۴ کلمه و عبارت چینی ماندارین بیان کردند.

دقت این گردنبند در تشخیص گفتار در زبان انگلیسی ۹۰.۵ درصد و در زبان چینی ۹۱.۶ درصد بود. البته این آمار زمانی که داوطلبان از این دستگاه در حین راه رفتن استفاده می‌کردند و دیگر ثابت نبودند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کرد، زیرا راه رفتن آنها باعث می‌شد سر آنها به شکل غیرقابل پیش‌بینی حرکت کند.

امید است که این فناوری پس از توسعه بیشتر، نه تنها در مکان‌هایی که مردم باید در آنها سکوت را رعایت کنند، بلکه در محیط‌های پر سر و صدایی که گوشی‌های هوشمند قادر به شنیدن صدای کاربران خود نیستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این گردنبند می‌تواند برای افرادی که قدرت گفتار ندارند، استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا