آخرین تحلیلنوآوری

ارتقای امنیت ملی، در گرو بهبود کیفیت تجهیزات امنیتی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، «امین خواصی، مدیرعامل شرکت امواج بصیر» گفت: زندگی در خاورمیانه و دنیای امروز نیازمند ارتقای امنیت است. از این رو، ساخت تجهیزات و دستگاه‌های امنیتی اهمیت فراوانی دارد.

امین خواصی در توضیح دستگاه ردیاب گفت: با توجه به اینکه ما در خاورمیانه زندگی می‌کنیم، همچنین وقایعی که طی چند سال اخیر در کشور رخ داده است ایده ساخت این دستگاه شکل گرفت و از سال ۱۳۹۳ طراحی این دستگاه به منظور ارتقای امنیت کشور آغاز شد.

خواصی در ادامه گفت: ساخت این دستگاه در دنیا بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر در آمریکا شکل گرفت و از سال ۲۰۰۷ ساخت آن آغاز شد چراکه بعد از آن حادثه مشخص شد بسیاری از اسلحه‌های فلزی قابل شناسایی از طریق دستگاه‌های فلزیاب نیستند و همچنین بسیاری از اسلحه‌ها و بمب‌های دست‌ساز غیرفلزی هستند. این دستگاه قابلیت شناسایی هر شیئی که روی بدن و زیر لباس باشد را دارد. این اشیا با استفاده از امواج میلی‌متری که در یک مجموعه آنتن کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند شناسایی می‌شوند. در حال حاضر در بسیاری از مکان‌های مهم و فرودگاه‌های آمریکا مستقر شده است؛ البته در بسیاری دیگر از کشورها هم از این دستگاه استفاده می‌شود.

او ادامه داد: واردات این دستگاه به کشور عملا غیرممکن بود و ساخت استفاده از آن هم از سویی حائز اهمیت بود. نکته‌ای که درباره ساخت این دستگاه در ایران وجود دارد این است که قطعات آن همه تولید داخل هستند و «IC»های مورد استفاده در دستگاه هم به‌راحتی قابل تهیه و دسترس بودند اما نوسان قیمت دلار ناشی از تحریم‌ها شاید کمی کار را سخت کرد.

دانشیار دانشگاه اعلام کرد: این دستگاه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بازدید شده است و بسیاری از نهادهای امنیتی و همچنین حفاظت فرودگاه این دستگاه را تایید کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت امواج بصیر در پایان درباره عضویت در پارک علم و فناوری شریف گفت: عضویت در این پارک مزایایی برای همه شرکت‌ها دارد اما تاکنون جز دریافت بودجه‌ای برای انجام پروژه از مزایای دیگر استفاده نکرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا