آخرین تحلیلنوآوری

بهینه‌سازی و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی، فرصتی برای صادرات

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، «رسول لسان‌خوش، مدیرعامل شرکت بسپار پیشرفته شریف» در توضیح این نوع پلیمر و روند فعالیت‌های شرکت گفت: پلیمر عامل‌دار (Functional polymer)، پلیمر بی‌شکل است. حالتی که زنجیره‌ای از پلیمرها در بی‌نظم‌ترین وضعیت خود از نظر شکل مولکولی قرار دارند. نام دیگراین نوع پلیمر، پلیمر غیربلوری است. این نوع پلیمرها قرار است در شبکه سرویس وظیفه‌ای برعهده داشته باشند. یکی از حوزه‌هایی که پلیمر عامل‌دار (Functionalpolymer) در آن کاربرد دارد بسته‌بندی فعال (Active packaging) برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و کشاورزی است. در دنیا و ایران حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به ضایعه تبدیل می‌شود و کاهش این ضایعات به اقتصاد و چرخه تولید محصولات کشاورزی کمک خواهد کرد؛ البته این نوع بسته‌بندی در بازار بین‌الملل کاربردهای دیگری هم دارد. روند این کار از طریق تکنولوژی نانو انجام می‌شود. عواملی مانند درصد گاز ۲‌CO، درصد گاز اکسیژن، رطوبت، باکتری در این بسته‌بندی‌های فعال بررسی و کنترل می‌شوند. این کار برای تنفس محصولات و بهینه شدن آنها در این بسته‌بندی‌ها انجام می‌شود. زمان ماندگاری بیشتر با کیفیت مطلوب از مزیت‌های این بسته‌بندی است. به عنوان مثال، کلم بروکلی در این بسته‌بندی تا ۳۵ روز بدون استفاده از یخ نگهداری می‌شود.

لسان‌خوش تاکید کرد: تهیه و تولید این بسته‌بندی‌ها به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین افزایش صادرات به اروپای غربی و روسیه کمک می‌کند. محصولاتی مانند خیار، کدو، گیلاس، دلمه، کاهو محصولاتی هستند که به دلیل فاسد شدن امکان صادرات آنها وجود نداشت اما اکنون صادرات این محصولات به روسیه، آلمان، اوکراین و اروپای شرقی انجام می‌شود. همچنین محصول گیلاس با استفاده از این بسته‌بندی تا ۴۰ روز ماندگار هستند و از همین روی صادرات گیلاس به هند مورد استقبال قرار گرفته است. او اعلام کرد: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی نهادهایی هستند که با این شرکت همکاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بسپار پیشرفته شریف توضیح داد: به‌تازگی در تولید این نوع بسته‌بندی‌ها تغییراتی صورت گرفته است و این بسته‌بندی‌ها از مواد گیاهی و نشاسته تولید می‌شود تا در چرخه بازگشت به محیط‌زیست کمترین آسیب را داشته باشد.

به گفته لسان‌خوش، شرکت بسپارپیشرفته شریف سال ۹۱ عضو مرکز رشد شد و از سال ۹۶ هم عضو پارک علم و فناوری شریف است.

گفتنی است،‌ وی این عضویت را فرصتی برای تقویت بازاریابی، معرفی شرکت و فعالیت‌های آن دانست و از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد پارک علم و فناوری شریف استقبال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا