آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

تقاضای جهانی برای گاز امسال سکته می‌کند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش گاز سه ماهه خود اعلام کرد تقاضا برای گاز طبیعی پس از رشد ۴.۷ درصدی که سال میلادی گذشته داشت، امسال تنها ۰.۹ درصد رشد می‌کند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود مصرف در آسیا و آمریکای شمالی رشد کند اما تقاضا در اروپا افت چشمگیری پیدا خواهد کرد.

این دورنما نشان می‌دهد بحران انرژی چقدر شدید به اروپا ضربه زده است. قیمت پایه گاز در این منطقه سال گذشته سه برابر شد و باعث شد نیروگاه‌ها به مصرف زغال سنگ روی بیاورند و بعضی از تولیدکنندگان صنعتی مصرف گاز را کاهش دهند. تقاضا برای گاز در این منطقه پس از رشد ۵.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، احتمالا امسال ۴.۵ درصد کاهش پیدا می کند و به ۵۲۷ میلیارد متر مکعب می رسد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بازگشت به شرایط آب و هوایی متوسط پس از سرمای بهاری غیرمعمول در سال ۲۰۲۱، تقاضا برای گرمایش در اروپا که حدود ۱۳ درصد از مصرف جهانی گاز را تشکیل می‌دهد، کمتر می کند.

در گزارش این سازمان آمده است: عرضه آتی مایه نگرانی مانده است. پس از اختلالات فعالیت پروژه‌های گاز طبیعی در سال گذشته، تاخیرهای جدید می تواند موجود بودن عرضه در چند سال آینده را محدودتر کند. تاخیرها به خصوص برای پروژه‌هایی اعلام شدند که در ابتدا ظرفیت کامل تولید تا سال ۲۰۲۴ را هدف گرفته بودند و شامل LNG کانادا، LNG موزامبیک و گلدن پاس در آمریکا بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال احیای تقاضای پساکرونایی به معنای آن است که تجارت جهانی گاز سال میلادی گذشته رشد چشمگیری داشته است و جریان خط لوله گاز ۱۲ درصد و تجارت LNG شش درصد رشد کرده است.

با وجود کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، مجموع صادرات این کشور از طریق خط لوله به اروپا شامل ترکیه، بر مبنای سال به سال چهار درصد رشد کرد در حالی که صادرات به اتحادیه اروپا سه درصد کاهش داشت. برآورد می شود تولید روسیه امسال به ۷۶۳ میلیارد متر مکعب می رسد که بالاتر از ۷۶۱ میلیارد متر مکعب در سال میلادی گذشته است.

در آسیا تقاضا برای گاز سال میلادی گذشته هفت درصد افزایش یافت اما انتظار می رود امسال پنج درصد رشد کرده و به ۹۵۰ میلیارد متر مکعب برسد. تقاضای چین سال گذشته در پی بهبود فعالیت اقتصادی ۱۲ درصد رشد کرد اما ممکن است امسال به دلیل کندی رشد اقتصادی، قیمت بالاتر واردات و آب و هوای فصلی معتدل‌تر تنها هشت درصد رشد کرده و به ۳۹۴ میلیارد متر مکعب برسد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پیش بینی می شود تقاضای هند برای گاز پس از رشد پنج درصدی در سال ۲۰۲۱، امسال هشت درصد رشد کند. در آمریکای شمالی تقاضا برای گاز سال گذشته به میزان ۰.۹ درصد افزایش یافت و پیش بینی می شود امسال حدود یک درصد رشد کرده و به ۱۰۹۱ میلیارد متر مکعب می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا