رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف مردم را رکن اساسی نوآوری در تجربیات دنیا دانست و گفت: توسعه باید منجر رفاه شود و در غیر این صورت رشد پایدار نخواهد بود، بنابراین مردم باید به عنوان یک اصل دیده شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه امروز (دوشنبه) رویداد SIDea به دلیل محدودیت‌های بیماری کوئید-۱۹ به  صورت پخش زنده آپارات برگزار شد. رویداد یاد شده به صورت فصلی و با حضور مهمانانی از ناحیه نوآوری شریف برگزار می‌شود.
این رویداد قصد دارد به معرفی چهره‌های موفق ناحیه نوآوری شریف بپردازد و روایتگر داستان موفقیتشان باشد. نام رویداد از ترکیبSID(sharif innovation district ) و Idea برداشته شده است. شعار “از ایده تا دیده” نیز از نام رویداد الگو گرفته شده است. هر یک از مهمانان در یک پنل پرسش و پاسخ به سوالاتی در مورد مسیر توسعه کسب و کارشان، ایده‌های اولیه و مسیر بلوغ ایده، تاثیر حضور در ناحیه نوآوری بر میزان موفقیت، شبکه سازی و اهمیت داشتن یک شبکه از افراد و سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهند.

در این رویداد یکی از بازیگران ناحیه نوآوری شریف، مهندس مجید دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف، یک شرکت مستقر درناحیه نوآوری شریف (دکتر احمد آبنیکی، شرکت پینکت)، شرکت پا گرفته از ناحیه نوآوری شریف از مرحله اول (مهندس پویا مصدق، شرکت بهترینو) و یک شرکت مستقر در ناحیه با هسته اصلی اساتید دانشگاه شریف (دکتر آزاده کبریایی و دکنر حمیدرضا نصیری، شرکت آرسین) حضور داشتند.
مهندس مجید دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف، در اولین قسمت این رویداد گفت: ناحیه نوآوری شریف تا روزی که به ناحیه‌ای با ویژگی‌های اصلی ناحیه نوآوری برسد فاصله دارد، اما همین چیزی که تاکنون شکل گرفته کانون امید است.

وی با اشاره به اینکه ناحیه نوآوری شریف محدوده حدود ۲۵۰ هکتاری اطراف دانشگاه است که از غرب به آزادی، از شرق به یادگار امام و از شمال به شیخ فضل الله نوری منتهی می‌شود، گفت: این ناحیه دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در برنامه‌ای باحضور شهردار، رئیس دانشگاه و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اولین بار معرفی شد.

دهبیدی پور با بیان اینکه فعالیت ناحیه نوآوری دانشگاه شریف به این معنی نیست که این فضا یک فضای خاص و حصارکشی شده باشد، تصریح کرد: یک ویژگی مثبت این است که شرکت‌ها در ناحیه نوآوری فعالیت‌های خود را دارد و در کنار آن دانشگاه و سایر مردم نیز حضور دارند.

رئیس پارک علم و فناوری شریف همچنین با اشاره به اینکه نواحی نوآوری در دنیا چهار ویژگی دارند، گفت: ویژگی اول این است که در نواحی نوآوری رهبران نوآوری یعنی شرکت های بزرگی که ارزش آفرینی آنها متصل به نوآوری است حضور دارند. ویژگی دوم تفاوت های معماری این نواحی از منظر شهری است. ویژگی سوم هم این است که نواحی نوآوری با زندگی، کار و تفریح مردم بیگانه نیستند. ویژگی آخر نیز برخورداری از مشوق های ملی و محلی است که در ایران به حمایت های دولتی و قانونی مانند شهرداری بر می گردد.

وی با بیان اینکه دانشگاه سرچشمه این رودخانه نوآوری است، تصریح کرد: البته در زمینه معماری شهری ضعف‌هایی وجود دارد که باید بهبود پیدا کند. در حوزه مشوق‌ها نیز باید تعامل بیشتری انجام شود. یکی از این مشاور دسترسی به نیروی انسانی است که باعث می شود شرکت ها وارد ناحیه نوآوری شوند. مشوق دیگر مربوط به شبکه است، به این معنی که حضور شرکتهای گوناگون امکان همکاری استراتژیک و حضور سرمایه گذاران خطرپذیر را فراهم و دسترسی به آنها را تسهیل می‌کند. همچنین شرکت های مستقر در ناحیه نوآوری می توانند از مشوق های قانونی استفاده کنند.

به گفته دهبیدی پور انواع سازمان های مستقر در ناحیه نوآوری نیز شامل شرکت های نوپا و دانش بنیان است که کار فناوران انجام می دهند، سرمایه گذاران خطرپذیر، مراکز نوآوری و گروه آخر تامین کنندگان خدمات مانند شتابدهنده ها و تامین کنندگان امکانات رفاهی و غیره هستند.

وی در ادامه نقش پارک علم و فناوری در توسعه ناحیه نوآوری را مداخله تداقلی تسهیلگری، ارائه خدمات و رفع موانع شرکت‌ها و عنوان کرد و گفت که پارک علم و فناوری باید با مداخله حداقلی به رشد و توسعه شرکت‌ها کمک کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف همچنین مردم را رکن اساسی نوآوری در تجربیات دنیا دانست و گفت: توسعه باید منجر رفاه شود و در غیر این صورت رشد پایدار نخواهد بود. بنابراین مردم باید به عنوان یک اصل دیده شوند. در این زمینه شرکت ها باید برای مردم مزاحمت نداشته باشند، بلکه به جای پراکنده بودن در چندین نقطه کلونی شرکتها ایجاد شود. شرکت ها نباید در نقاط مسکونی مستقر شوند. همچنین مردم باید بتوانند از خدمات آموزشی و توانمندسازی مرکز کارآفرینی و معاونت فرهنگی مرتبط با دانشگاه و ناحیه نوآوری و خدمات رفاهی مثل استخر یا پارکینگ استفاده کنند.

تحریم و محدودیت ارزی، سنگ بزرگ پیش پای کارآفرینان

در ادامه این رویداد دکتر آزاده کبریایی و دکتر حمیدرضا نصیری، از شرکت آرسین از برنامه ها و همچنین دشواری‌های پیش روی خود صحبت کردند.
این گروه ابتدا در سال ۱۳۸۶ برای ساخت زیردریایی بدون سرنشین و خودروهای سیالاتی با هم همکاری می‌کردند، اما حالا در قالب یک شرکت بر سیستم‌های اپتوالکترونیک و دوربین های تصویربرداری پیشرفته متمرکز شدند.

نصیری از سر و کار داشتن با دولت‌ها به دلیل نوع محصول، بروکراسی های اداری بعد از ثبت شرکت، شرایط اقتصادی کشور برای شرکت های تولیدی به لحاظ تامین قطعات از خارج و تامین ارز و همچنین دشواری حضور در بازارهای صادراتی به دلیل مسائل مربوط به تحریم را ازجمله چالشهای یک شرکت فعال در حوزه محصولات هایتک عنوان کرد و گفت: این مسائل باعث شده به جای تمرکز بر ساخت درگیر حواشی باشیم.

او در ادامه دو کتاب تدوین کسب و کار و تولید ناب را برای کسانی که میخواهند وارد فضای کسب و کار شوند معرفی کرد.
کبریایی نیز به دانشجویان پیشنهاد کرد به جز موضوعات خدماتی به موضوعات تولیدی هم فکر کنند و گفت که برای مثال که آمریکا اول جنرال الکتریک داشت و بد گوگل را ایجاد کرد.

نصیری هم از تشویق دانشجویان به فعالیت در شاخه هایی که بستر و تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد و به دلیل تحریم دسترسی به آن هم ممکن نیست و بازار کوچکی هم دارند از جمله موتور هواپیما و برخی تجهیزات خودرو، تصریح کرد: وارد کردن دانشجویان به این محیط ها انگیزه، وقت و فرصت‌های آنها را از بین می برد.

در ادامه دکتر احمد آبنیکی، ایده پرداز شرکت پینکت که در زمینه طراحی اپلیکیشن برای تحویل کالا های سوپرمارکتی از فروشگاه زنجیره ای فعالیت می کند در این رویداد صحبت کرد.

آبنیکی با بیان اینکه این شرکت شغل جدیدی به نام خریدار ایجاد کرده از فعالیت بیش از ۱۰۰ خرید یار در حال حاضر خبر داد و گفت: این اپلیکیشن برای خرید و تحویل محصولات سوپرمارکتی با استانداردهای مناسب طراحی شده است. در حال حاضر تمرکز آن بر صیفی جات، میوه‌جات و کالا سوپرمارکتی است برنامه این است که در آینده به همه کالاهای روزمره گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خریدیار تنها با داشتن یک گوشی هوشمند می‌تواند شغلی با درآمد حداقل یک و نیم برابر حقوق پایه داشته باشند، تصریح کرد: هدف این است که شکل جدیدی از خرید ایجاد کنیم و نگاه نسل جدید را به خرید تغییر دهیم. استقبال هم به گونه ای بوده که در سال گذشته سفارشات و میزان فروش این اپلیکیشن ۱۵ برابر شده در حال حاضر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار کاربر که ۳۰ درصد از آنها به صورت ماهانه خرید خوبی می کند فعال هستند.

آبنیکی به عنوان توصیه به دانشجویان نیز گفت که افرادی می‌توانند در کسب و کار جدید موفق شوند که نسبت به حل مشکل کاربران همواره حساسیت داشته باشند.

مهندس پویا مصدق، ایده پرداز شرکت بهترینو نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه هرکس به دنبال بهترین هر چیز مانند رستوران، گل فروشی و غیره بگردد در بهترینو آن را پیدا می‌کند، گفت: گفت ایده این کار از سال ۱۳۹۷ شروع شده مدل درآمدی آن از ساسکریبشن و تبلیغات است.

او همچنین با بیان اینکه اطلاعات تهران از سایر شهرها در این اپلیکیشن کاملتر است گفت: این اطلاعات به طور طبیعی کامل خواهد شد. ما در ابتدا تعداد زیادی ایده را امتحان می کردیم و آنها را سختگیرانه به آزمایش می گذاشتیم.

مصدق در پایان تاکید کرد که جذب سرمایه حکم چاقو را دارد و می تواند یک استارتاپ را بکشد بنابراین تامین مالی تنها دلیل موفقیت یک استارتاپ نیست. ضمن اینکه دانشجویان باید توجه داشته باشند کارآفرینی و ایحاد کسب و کار دشواری‌های خود را دارد و همه چیز مانند تبلیغاتی که میشود رنگی رنگی و همیشه مثبت نیست.