آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

آیا با کاهش نرخ ارز کالاها ارزان می‌شود؟

کامران ندری در گفت‌ و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: کاهش نرخ ارز ممکن است به کاهش نرخ تورم منجر شود، اما به کاهش قیمت ها نه. به عبارت دقیق‌تر  با کاهش نرخ ارز، تورم منفی نخواهد شد و این موضوع حداقل در اقتصاد ایران امکان پذیر نیست.

وی در توضیح چرایی این روند تصریح کرد: با افزایش نرخ ارزی که در ماه و سال های اخیر اتفاق افتاده، هزینه‌های تولید مانند حقوق و دستمزد و بسیاری دیگر از منابعی که در اقتصاد برای تولید استفاده می‌شود افزایش داشته که به سرعت به پایین برنمی‌گردد و برخی به طور کلی مانند گذشته نخواهد شد، مانند حقوق و دستمزد، هرچند که افزایش نداشته است.

بنابراین به گفته این کارشناس اقتصادی چسبندگی هایی در اقتصاد وجود دارد که مانع از کاهش سریع قیمت‌ها می‌شود‌. همیشه افزایش قیمت سریع تر و راحت تر از کاهش قیمت است و کاهش قیمت فقط در شرایط رکود شدید اقتصادی و نبود تقاضای کلان که تولیدکننده وادار شود محصول خود را به قیمت پایین تر عرضه کند رخ می دهد.

وی افزود: اما چنین روندی در اقتصاد ایران امکان پذیر نیست، چرا که عوامل زیادی وجود دارد که منجر به افزایش تقاضا می‌شود، مثل منفی بودن شدید نرخ بهره، کسری بودجه و رشد نقدینگی همه عواملی هستند که باعث می شود تقاضا در اقتصاد ایران کاهش شدید پیدا نکند.

بنابراین در مجموع به گفته این کارشناس اقتصادی کاهش قیمت و تورم منفی به این معنی که متوسط قیمت‌ها کاهش یابد در شرایط کنونی در پی کاهش نرخ ارز امکان پذیر نیست. اما ممکن است قیمت برخی از کالاهای وارداتی مانند خودرو، در صورت آزاد شدن واردات، با کاهش نرخ ارز، کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا