آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلانبورس و بانک

آیا بازار بورس نجات پیدا می‌کند؟!

اخیرا سازمان بورس روز بسته پیشنهادی “هفت + سه” بازار سرمایه را برای حمایت از این بازار به دولت اعلام کرد که سه مصوبه آن از روز سه‌شنبه اجرایی شد و هفت مصوبه دیگر نیز نیاز به تصویب سران قوا دارد. از جمله مصوبات این بسته مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری، مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید در خرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و نیز اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها است.

در این رابطه اله ویردی رجایی سلماسی رجایی در گفت و گو و پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره بسته حمایت از بازار سرمایه اظهار کرد: در اثرات این بسته در معاملات بورس شکی وجود ندارد، چرا که به هر حال امتیازاتی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق ها صندوق توسعه و حتی به تولیدکنندگان و بانک ها برای تعویق مالیات و خرید سهم به جای آن طراحی شده که می‌تواند تقاضا را بالا ببرد.

اما به گفته وی اگر حجم پول افزایش یابد، اما عرضه به اندازه تقاضا نباشد ممکن است موجب افزایش قیمت شود.

با این حال این کارشناس اقتصادی معتقد است اگر این پول ها فقط صرف خرید سهام  و به بخش تولید وارد شود تورم ایجاد نمی کند. به عبارت دقیق‌تر اگر بازار اولیه ایجاد، سهام جدید برای طرح‌های توسعه و اوراق منتشر شود تورم ایجاد نمی شود، اما اگر در بازار تقاضا بالا رود، اما عرضه وجود نداشته باشد تورم ایجاد می‌شود. برای مثال در این طرح مقرر شده به جای مالیات یک سال، بانک‌ها سهام خریداری کنند که نشان می دهد پولی که باید صرف مالیات می‌شده صرف خرید سهام خواهد شد.

رجایی سلماسی با بیان اینکه این طرح در بازار اثر مثبت خواهد داشت، تصریح کرد: درباره اینکه آیا این کار درست است یا نه باید گفت که دولت تصمیم گرفته در مقطعی از بازار سرمایه حمایت کند، اما این موضوع مهم است که تا چه زمانی حمایت دولت ادامه خواهد داشت و آیا این احتمال وجود دارد که طی شش ماه تا یک سال وضعیت بازار بورس متعادل شود.

وی افزود: نتیجه این حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بازار به حالت عادی برگردد، مردم به بازار اعتماد کنند و دیگر نیازی به حمایت‌ های دولت نباشد. اگر قرار باشد همیشه دولت از بازار بورس حمایت کند دیگر نام آن بازار نیست. همچنین نباید بانک ها مجبور به خرید سهام باشند بلکه خریدار خود باید بخواهد منابع را صرف خرید سهام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا