آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

دو روی سکه مالیات بر دارایی‌های لوکس

سیاوش غیبی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره تصمیم مجلس برای اعمال مالیات برای خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان گفت: در بحث شفاف‌سازی  مالیات بر خودروهای لوکس جاذبه آنها را برای مصرف کننده کاهش می دهد. چراکه مصرف خودرو آنی نیست بلکه بلند مدت است و در یک پروسه بلند مدت هزینه نگهداری و پرداخت مالیات‌ها نسبت به سایر وسایل مشابه بیشتر می‌شود. همچنین با کاهش جاذبه بازار مصرف خودروهای لوکس، انگیزه احتکار و سرمایه گذاری هر دو در بلند مدت و حتی در سیستم نگهداری کالا در گمرک و انبار کمتر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی درباره بحث شفافیت در بازار املاک نیز گفت: در بازار مسکن، افزایش تصاعدی قیمت املاک فقط مربوط به سرمایه داری و احتکار سرمایه نیست، بلکه بخش عظیمی از آن به ساختار تورمی جامعه بر می گردد، چرا که تورم مسکن در تهران طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بوده است. بنابراین کارکرد اقتصاد، شرایطی را ایجاد کرده که افرادی اموال حقیقی یکسان دارند، اما به لحاظ اسمی و تورمی یک ارزش اسمی نجومی پیدا می کنند.

به گفته وی این ارزش های نجومی برای مالیات دهندگان مشکل ایجاد می‌کند، چراکه خیلی از این افراد یک خانه بزرگ دارند یا خانه به آنها به ارث رسیده، اما با حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنند. بنابراین اگر خانه آنها به دلیل تورم به بیش از ۱۰ میلیارد تومان برسد نمی‌تواند با درآمد ثابتی که دارند مالیات آن را پرداخت کنند. البته گروهی هم هستند که شغلشان این است چند خانه داشته باشند که بحث آنها جداست.

غیبی با بیان اینکه خروجی، مشتق یا تغییرات تحرک ثروت، پدیده درآمد است تصریح کرد؛ دولت عموماً از محل درآمد مالیات می‌گیرد، اما مالیات بر ثروت برای افرادی که فعالیتی ندارند و شرایط تورمی فضای جدیدی برای آنها ایجاد کرده مبهم است. برای مثال در صورت تداوم نرخ کنونی تورم تا ۵ سال آینده خانه نصف شهروندان خانه‌ لوکس حساب می شود.

وی همچنین درباره اعمال مالیات برای اجاره خانه‌ های خالی اظهار کرد: در این زمینه قانون ۵۴ مکرر، نگهداری خانه های خالی را مشمول مالیات کرده و در صورتی که بیش از چهار ماه در سال خانه ای خالی باشد مشمول مالیاتی می‌شود که به سالانه به صورت تصاعدی افزایش می یابد که منجر به افزایش عرضه مسکن در کشور خارج شد. اما در شرایط فعلی به لحاظ درآمدی نمی توان به خانه های لوکس چشم دوخت، چراکه طی سال های اول خرید و فروش به میزانی نیست که مالیات پیش بینی شده وصول شود. اما چشم انداز آینده آن یک مسیر درآمدی مانند مالیات بر ارث دارد. البته پیش زمینه ورد نیاز این است که کشور از تورم های دورقمی و نجومی خارج شود. تا زمانی که نرخ تورم بالا باشد، این مشکلات حل نمی‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا