آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

پایان تورم دارایی‌ها و آغاز تورم کالاهای مصرفی و خدمات

احسان سلطانی، در گفت‌ و گو با پایگاه تحلیلی و خبری رشد و توسعه اظهار کرد: تورم را می‌توان به سه دسته شامل تورم دارایی ها شامل زمین، مسکن، سهام، ارز  و غیره و کالاهای مصرفی با دوام و و نیمه با دوام شامل خودرو، لوازم خانگی و غیره ، تورم کالاهای مصرفی مثل غذا، پوشاک و  تورم خدمات مثل اجاره خانه، آموزش، حمل نقل و … تقسیم کرد.

وی همچنین قیمت دلار را موتور محرکه تورم در اقتصاد ایران دانست و گفت: به طور کلی تورم در سه مرحله متوالی به ترتیب افزایش قیمت دارایی ها، کالاهای مصرفی و خدمات اتفاق می‌افتد که در حال حاضر مرحله سه ساله تورم دارایی ها در اقتصاد ایران سپری شده و مرحله سه ساله کالاهای مصرفی و خدمات شروع شده است.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی نرخ تورم وابسته به نرخ ارز و انبساطی بودن بودجه است. تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صورت تصویب موتور تورم کالاهای مصرفی و خدمات را در سه سال آینده روشن نگه می‌دارد. به طور کلی میزان واقعی سازی قیمت دلار تعیین کننده نرخ تورم سال‌های آینده خواهد بود. استمرار قیمت بالا و مداخله ای دلار، یعنی نرخ بالای ۲۰ هزار تومان، منجر به نرخ تورم بالای کالاهای مصرفی و خدمات در ۳ سال آینده خواهد شد.

او در ادامه پیش بینی کرد که در سال‌ های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ در حالت خوش بینانه با کاهش ارزش حقیقی بالای دار ایی‌ها و کالاهای مصرفی با دوام و نیمه با دوام، افزایش ملایم قیمت کالاهای مصرفی و افزایش متوسط قیمت خدمات مواجه باشیم.

اما به اعتقاد او در حالت محافظه کارانه احتمالا طی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ با ثبات یا کاهش ارزش حقیقی دار ایی‌ها و کالاهای مصرفی با دوام و نیمه با دوام، افزایش نسبتا بالای قیمت کالاهای مصرفی و افزایش بالای قیمت خدمات مواجه خواهیم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا