آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیرنوآوری

کارگران در بودجه نادیده گرفته شدند/ دولت با حذف ارز دولتی علامت گرانی‌ می‌دهد

حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه اظهار کرد: کارگران و خانواده‌های آنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و نزدیک به ۱۵ میلیون کارگر رسمی در کشور وجود دارد، اما چرا کارگران در بودجه دیده نشدند؟

وی همچنین با بیان اینکه ساختار بودجه بیشتر مبتنی بر نگاه حاکمیتی و مدیریتی تهیه شده، تصریح کرد: اولویت بوجه اداره کشور است و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مردم در کف بودجه قرار گرفته اند. بنابراین معلوم نیست از راس هرم تخصیص چقدر بودجه به پایین هرم راه خواهد یافت. به عبارت دیگر می‌توان گفت بودجه با اولویت تامین منابع از مردم تهیه شده نه تامین نیازهای مردم.

جاج اسماعیلی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بودجه با مالیات جیب مردم و فروش سهام شرکت‌ها در بورس تامین خواهد شد، گفت: مردم گرسنه باید همچنان از سمعک و عینک چشمشان هم برای تامین بودجه دولت به عنوان سرمایه زندگیشان گذشت کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه دولت با اعلام آمادگی برای حذف ارز ۴۲۰۰ کالاهای اساسی، برای افزایش قیمت ها به مردم علامت میدهد، اظهار کرد: خیلی از حقوق بگیران و بازنشستگان طی سال های گذشته از طیف یارانه بگیران حذف شدند و باید آماده پرداخت هزینه‌های بیشتری برای تهیه کالاهای اساسی باشند. از طرف دیگر دولت مشخص نکرده با توحه به تورم و افزایش قیمت ها در سال آینده، چطور می‌خواهد از بازنشستگان تامین اجتماعی که بالغ بر ۳ میلیون خانواده هستند حمایت کند.

وی در پایان با بیان اینکه رپیس سازمان برنامه و بودجه برای ابهام آفرینی در مسئولیت ایجاد تورم، مدعی است دولت کسری بودجه ندارد، تصریح کرد: طبق گفته سازمان برنامه و بودجه دولت از تنخواه از بانک مرکزی استفاده می‌کندو نه استقراض، اما این الفاظ مطمئنا جز در دولت و سازمان مربوطه ایشان در جایی خریدار ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا