آخرین تحلیلصنعت معدن تجارت

تصمیمات جدید برای صادرکنندگان و واردکنندگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، از ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردکنندگانی که مهلت رفع تعهد ارزی آنها منقضی شده و کمتر از ۱۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند به صورت سیستمی ممانعت خواهد شد و ساز و کار دایر کردن مجدد ارایه خدمات نیز سیستمی خواهد بود.

همچنین به وارد کنندگانی که تا پایان سال ۱۳۹۸ ارز داشته و هیچ اقدامی برای واردات کالا انجام نداده‌اند، ارز جدید اختصاص نمی‌یابد.

پیش‌تر هم بانک مرکزی اعلام کرده بود با صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود از محل صادرات غیر نفتی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را ایفا نکرده‌اند، برخورد خواهد شد. با ورود سازمان توسعه تجارت، تعدادی از کارت‌های بازرگانی پس از این تاریخ معلق شدند و بانک مرکزی اعلام کرد فهرست این صادرکنندگان را به قوه قضاییه تحویل داده است اما طبق اعلام سازمان توسعه تجارت فرایند تعلیق کارت‌ها از ۳۱ شهریور ماه متوقف و مقرر شد متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

اما آنچه اواخر مهر ماه درباره ایفا نشدن تعهدات واردکنندگان خبرساز شد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی بود که گفت  اسامی ۲۵۰ صادرکننده بدحساب که حتی یک دلار ارز به کشور بازنگردانده‌اند را به قوه قضاییه تحویل داده و بررسی‌ها نشان داده که ۷۰ نفر از صادرکنندگان بدحسابی که ارز خود را بازنگردانده‌اند، افرادکارتن‌خواب بوده‌اند و با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف این صادرات انجام شده است.

تصمیمات جدید برای ارزش اظهاری کالاهای وارداتی

همچنین ستاد تنظیم بازار با توجه به محدودیت منابع ارزی و عدم تخصیص و تامین ارز در فاصله زمانی ثبت سفارش اولیه کالاهای اساسی و ضروری توسط واردکنندگان و در راستای تسهیل حفظ روند تامین کالا،‌ اعلام کرده که بررسی ارزش اظهاری کالاهای وارداتی بر اساس ارزش مندرج در تاریخ آخرین ویرایش ثبت سفارش قبل از اظهار گمرک ملاک عمل گمرک خواهد بود.

این تصمیم در خصوص درخواست بررسی ارزش کالاهای اساسی و ضروری وارده مطابق با قیمت ثبت سفارش کالا ها بر اساس تاریخ تمدید یا تاریخ ویرایش ثبت سفارش ها(فاصله زمانی ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ تا ۵ مرداد ۱۳۹۸ ) بوده است.

همچنین بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین در صورتی که پس از لحاظ شرایط فوق، پرونده‌های حل اختلاف نشده وجود داشته باشند موضوع پرونده‌های مربوطه قابل طرح و رسیدگی در مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی(کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و تجدید نظر موضوع موارد ۱۴۶ و ۱۴۴ امور گمرکی) خواهند بود.

دو روش ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان

از طرف دیگر در جلسه امروز در جلسه بررسی روش‌های تامین ارز کالاهای وارداتی، دو روش ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان معرفی شده است که بر اساس آن تمامی صادرکنندگان دارای پروانه صادراتی (از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بعد) با استفاده از واردات در مقابل صادرات با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند به ایفای تعهدات ارزی خود بپردازد. در صورت عدم تحقق ایفای تعهدات ارزی از این طریق نیز صادرکنندگان حداکثر چهار ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی فرصت دارند تا از طریق عرضه در سامانه نیما تعهدات ارزی خود را ایفا کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا