آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

بهترین راه تامین منابع کالابرگ الکترونیک

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، بر اساس طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی دولت مکلف است به‌منظور تأمین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به‌وی‍‍‍ژه خانوار‌های کم‌برخوردار، از ابتدای شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (افراد مشمول ردیف (۳۱) جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به تعداد حداقل شصت میلیون نفر)، ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار (۱.۲۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار (۶۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مشمول فوق الذکر اقدام کند.

پیش‌تر شورای نگهبان  به دلیل بار مالی با این طرح مخالفت کردند، اما با اصلاح آن مقرر شد منابع مورد نیاز از محل فروش سهام، اموال و دارایی دولت تامین شود که این منابع در اختیار دولت است.

در این رابطه عبدالله مشکانی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه با بیان اینکه حدود دو سال پیش پیشنهاد ارائه کالابرگ الکترونیکی در قبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده بود، اظهار کرد: در آن زمان برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که ارز دولتی به دست مردم نمی‌رسد و بنابراین بهتر است به جای اینکه با این روش سازوکار بازار مختل شود به بخشی از جامعه کوپن اختصاص داده شود. به طوری که منابع توزیع کوپن از منابع ارز دولتی تامین شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی به کلی حذف شود تا جلوی فساد گرفته شود.

وی افزود: اما حالا که منابع این طرح از فروش سهام در نظر گرفته شده با توجه به اینکه بازار سرمایه کشش فروش سهام ندارد عملاً مسئولان نمی‌توانند سهام بفروشند و به سراغ چاپ پول می‌روند و به کسری بودجه اضافه می‌شود که در نهایت به کشور و بازار سرمایه ضرر وارد میکند. اگر هم بتوانند این سهام را بفروشند بازار سهام بهم میریزد، باعث می شود بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و با ورود به بازارهای دیگر آنها را با چالش مواجه کند.

این کارشناس اقتصادی راه مناسب جایگزین این طرح در شرایط کنونی را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص منابع مازاد ایجاد شده از این کار به صورت مستقیم به مردم دانست و گفت: سال ۹۹ معادل ۱۴ میلیارد دلار برای ارز دولتی در نظر گرفته شد، اما اطلاعات اینکه دقیقا چقدر از این ارز تخصیص داده شده منتشر نشده است. اگر ماهیانه نفری ۱۲۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت پرداخت شود، سالانه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح لازم است که به اندازه ردیف یارانه است که در حال حاضر پرداخت میشود و به نظر نمیرسد که در حال حاضر بتوان از فروش سهام در بازار سرمایه منابع آن را تامین کرد.

پیش‌تر امرالله قدیری، کارشناس اقتصادی نیز گفته بود که بهترین راه تامین هزینه این طرح قطع یارانه کسانی است که یارانه نقدی و کمک معیشتی دریافت می‌ کنند، اما مستحق دریافت آن نیستند،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا