آخرین تحلیلاخبار ویژهصنعت معدن تجارتعمران و اشتغال

قادری: هیات رئیسه جلوی استیضاح ها را گرفته است

قادری در آغاز این گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اعلام کرد نام هیچ کدام از وزرایی را که بحث استیضاح آنها مطرح شده، نمی آورد و این مصاحبه معطوف به کلیت عملکرد وزرا و استیضاح برخی از آنها است.

او در ابتدا با اشاره به اینکه کارهای خوبی در دولت انجام شده، گفت: بعضا شاهد جهت گیری های مناسبی در دولت هستیم. بحث استفاده از ظرفیت های منطقه ای و تعامل با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه بلوک شرق، مسیر مناسبی را طی می کند. علاوه بر این درآمدهای ناشی از صادرات نفت به کشور بر می گردد و این ها نویدبخش بهبود شرایط است.

 

 

 

 

 

 

 

وی با اشاره به این که دولت به سمت استقراض از بانک مرکزی نرفت، توضیح داد: همچنین دولت میزان فروش اسناد خزانه را نیز کاهش داده اما با تمام این ها مجلس از عملکرد اقتصادی دولت راضی نیست. انتقاد بر این است که باید تغییراتی در کابینه صورت گیرد و اگر در این شرایط تغییرات مد نظر اعمال نشود، ممکن است مجلس خودش دست به کار شود و استیضاح ها را شروع کند.

نارضایتی نمایندگان از وزرای اقتصادی

قادری درباره دلیل استیضاح ها توضیح داد: برای بهبود زندگی مردم باید کارهایی انجام شود که بسیار کند و آهسته پیش می رود. نمایندگان از عملکرد برخی از وزرا ناراضی هستند و این موضوع سبب شده زمینه برای عدم رای اعتماد به نمایندگان وجود داشته باشد. اگر دولت، انقلابی و مردمی است باید کارها سریع تر انجام شود. در شرایط فعلی دولت باید دست به کار شود و این کار را انجام دهد، اگر این طور نشود، مجلس خودش دست به کار می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با انتقاد از عملکرد برخی از معاونین پارلمانی در وزارتخانه ها گفت: برخی از معاونان پارلمانی در پیگیری موضوعاتی که نمایندگان مطرح می کنند، عملکرد مناسبی ندارند. در برخی از وزارتخانه شاهد معاونانی در حوزه پارلمان هستیم که توان کافی برای انجام وظایف خود را ندارند. این ایراد و اشکال امروز در برخی از وزارتخانه ها وجود دارد و باید برطرف شود.

وی افزود: حجم تذکرات و سوالات نشان دهنده این است که مجلس از عملکرد وزرا رضایت ندارد. علاوه بر وزرا، عملکرد برخی از استانداران هم قابل قبول نیست و مدل مناسبی برای عزل و نصب ها نداریم و جایگاه نمایندگان در تغییر و تحولات مشخص نیست. جوان گرایی در جای خودش قابل قبول است اما نیرویی که توان کافی برای انجام کار خودش ندارد نمی تواند مشکلات مردم را برطرف کند. در برخی از وزارتخانه ها افراد مسائل اولیه و ابتدایی کار خودشان را نمی توانند انجام دهند. این شکل کار کردن ها نمایندگان را ناراحت و عصبانی کرده است و ادامه این اوضاع قابل قبول نیست.

استیضاح ها رای می آورد

قادری به این پرسش که به نظر شما آستانه تحمل مجلس نسبت به شرایط کنونی تا کجاست، این گونه پاسخ داد: من فکر می کنم اگر استیضاح دو سه وزیر اجرایی شود، رای می‌آورد و باید کابینه را ترک کنند. اگر دولت خودش دست به کار نشود، مجلس دو یا سه وزیر را زیر تیغ استیضاح می‌برد و این ترمیم را انجام می دهد. الان استیضاح هایی در مجلس مطرح شده اما هیات رئیسه آن ها را نگه داشته است. اگر استیضاح ها بحق است باید مطرح شود اگر هم بحق نباشد رای نمی آورد. اگر استدلال استیضاح کنندگان قوی و منطقی نباشد، خب رای نمی آورد. هیات رئیسه چنین اجازه ای ندارد و این کار به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیات رئیسه نباید به خودش اجازه دهد که جای نمایندگان دستور دهد.

به نظر می رسد هم مجلس و هم دولت قضاوت درستی نسبت به عملکرد وزرا دارند و وزرایی که نتوانستند انتظارات و توقعات را برآورده کنند، ادامه کارشان منطقی نیست. به همین دلیل باید زودتر افراد توانمندتری جایگزین شوند که وقت تلف نشود.

پیش از این برخی از رسانه ها ئر مصاحبه با نمایندگان مجلس به همین موضوع پرداخته بودند. برخی از نمایندگان معتقدند هیات رئیسه مجلس استقلال نمایندگان را زیر سوال برده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا