آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

رویای شلمچه در فاو تعبیر می شود

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، تمام کشورها حق دارند برای توسعه روابط اقتصادی و توسعه حمل و نقل خود برنامه های متفاوتی داشته باشند. این بدیهی است که کشورهای منطقه نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. نکته عجیب اما تمایل این سه کشور به هزینه های بسیار بیشتر نسبت به حالتی است که ایران را بازی بدهند.

حذف ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی بهای مالی سنگینی دارد اما این موضوع برای سه کشور مطرح شده چندان اهمیتی ندارد. آن ها حاضر هستند حتی با هزینه های گزاف ایران را به بیرون گود حمل و نقل هل بدهند. در روزهای گذشته از طرف عراق اعلام شد این کشور برای پروژه ۲۲۰۰ کیلومتری فاو به ترکیه بودجه مناسبی تخصیص داده است. این در حالی است که اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره به طول ۳۵ کیلومتر همچنان خاک می خورد.در بین اخبار مربوط به راه آهن عراق احداث جاده و خط لوله گاز هم به چشم می خورد. در واقع این طور است که عراق قصددارد با سرمایه گذاری بسیار هنگفتی، حذف ایران از اتصال عراق به اروپا را آغاز کند. احداث جاده و خط لوله گاز نیز تضمینی بر عدم بازگشت ایران خواهد بود.

حضور یک شرکت نام آشنا

احداث جاده ای به موازات فاو به ترکیه پیمانکاری دارد که نامش برای بسیاری از ما آشناست. شرکتی که برق منطقه طرشت تهران را تامین کرد و محله ای در تهران به نام این شرکت فرانسوی ثبت شده است. این پیمانکار شرکت آلستوم است که در ایران نیز پیمانکار منطقه برق آلستوم بود.

آلستوم در سال های دور با ایران روابط مناسبی داشت و در تهران نیروگاه برق تاسیس کرده است. این شرکت با کم رنگ شدن دیپلماسی اقتصادی کشور ما؛ آن طرف میز را انتخاب کرد. او نیز مانند تعداد بی شماری از شرکت های بین المللی ترجیح می دهد پول بی درد سر دربیاورد.

پیشرفت صفر درصدی پس از بیست سال

دلایل پیشرفت صفر درصدی پروژه شلمچه بصره محدود به این موارد نیست. اکنون پس از گذشت بیست سال از شروع مذاکرات احداث خط ریلی شلمچه بصره هنوز این پروژه پیشرفتی ندارد. بررسی روزنامه شرق از این موضوع نشان می دهد؛ تعلل در انتخاب مجری پروژه یکی از دلایل کلیدی این رکود است.

بر اساس این گزارش؛ در دولت گذشته مذاکرات برای احداث راه‌آهن شلمچه بصره به طور جدی شروع شد. وزارت راه و شهرسازی کار را به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل سپرد. قرار بر این شد که با مشارکت بنیاد مستضعفان کار از سر گرفته شود. هیئت وزیران اما در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ پیشنهاد تغییر سرمایه‌گذار پروژه راه‌آهن شلمچه بصره را به تصویب رساند. در نتیجه شرکت ارزش‌آفرینان فدک به‌عنوان سرمایه‌گذار و تأمین‌کننده مالی صد‌درصدی اجرای این پروژه جایگزین بنیاد مستضعفان شد. با این حال پس از تغییر دولت باز هم تغییراتی در مجریان این پروژه انجام شد. این بار پس ابلاغ وزیر راه، کار از شرکت ساخت دوباره گرفته شد و به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شد. شرکت فدک نیز از این پروژه حذف شد.

تا کنون موقعیت های بسیاری برای کشور ما به دلیل تعلل با انگیزه های مختلف از بین رفته است. راه آن شلمچه فاو نیز نخستین پروژه مشکل دار حوزه حمل و نقل ریلی نیست. پیش از این بحث هایی درباره راه آهن آستارا رشت هم مطرح بود. با تمام این ها موقعیت پرمزیت ایران به ویژه در حوزه حمل و نقل همچنان می تواند مسیرهای بسیاری را برای حضور در عرصه بین الملل بازکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا