آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنوآوری

۹۵ هزار مقاله ایرانی نانوفناوری در مجلات معتبر دنیا منتشر شد

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ تأمین نیروی انسانی ماهر یکی از زیرساخت‌های مهم برای تضمین آینده و زمینه ساز توسعه علمی کشور است.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای تحقق این هدف از دانش‌آموزان آغاز کرده و با هدف شناسایی و پرورش استعدادها، تاکنون بیش از یک میلیون و سیصد هزار دانش‌آموز را در قالب برنامه‌های متنوع آموزشی ازجمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیاد، با مبانی و کاربردهای فناروی‌نانو آشنا کرده است.

همچنین در همین راستا در هر استان، حداقل یک آزمایشگاه دانش‌آموزی آموزش فناوری نانو (در مجموع ۸۸ آزمایشگاه) با تجهیزات تخصصی ایران‌ساخت راه‌اندازی کرده است.

در این برنامه‌ها تلاش می‌شود تا افراد مستعد و برگزیدگان این مسابقات و المپیادها، در قالب کانون برگزیدگان باشگاه نانو ساماندهی شده تا به نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری‌نانو مشغول شوند.

با توجه به جهت‌گیری برنامه فناوری نانو که از ابتدا رویکرد درون‌زا و متکی به توان علمی داخلی داشته است، ستاد با یک الگوی حمایتی و بدون اینکه رقیب نهادهای دانشگاهی و پژوهشی شود، موجب شده است که بیش از ۴۰ هزار نفر در سطوح کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیأت علمی در بیش از ۱۵۰ مرکز دانشگاهی، در زمینه آموزش و پژوهش فناوری‌نانو فعال شوند. رویکرد جدید بر شکل‌گیری تیم‌های تحقیقاتی توانمند با تمرکز بر حوزه‌های مشخص برای دستیابی به محصولات نوآورانه و رفع نیازهای صنایع تاکید دارد.

این اقدامات با حمایت از تولید علم تولید علم نانو تقویت شد و محققان ایرانی با انتشار نزدیک به ۹۵ هزار مقاله در مجلات معتبر نمایه شده در ISI، رتبه چهارم ایران در علم نانو را در جهان در سال ۲۰۲۲ تثبیت کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی، ایران با انتشار ۱۰ مقاله، دارای رتبه ۵۷ بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا