آخرین تحلیلانتخاب سردبیر

مرغ به یک کالای سیاسی تبدیل شده!

مجید موافق قدیری، در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: به طور کلی در عرصه تولید محصولات پروتئینی چند مشکل قدیمی و ریشه ای وجود دارد که مهمترین عامل را میتوان سیاسی بودن کالا های پروتئینی دانست، چرا که تا زمانیکه مثلا مرغ کالایی سیاسی محسوب می‌ شود و سیاستمداران می‌خواهند با آن محبوبیت بخرند، مشکلات این صنعت کماکان با شدت و قوت پابرجا خواهد بود.

وی مشکل دوم را تخصیص سوبسید غیرهدفمند به روش‌های مختلف همچون تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی عنوان کرد و گفت: دولت با این تصمیم به خودش اجازه میدهد که در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی دخالت کند. اما تجربه نشان میدهد که همین دخالت ها و قیمت گذاری های غیر کارشناسی باعث می شود همیشه سه ضلع تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت ناراضی باشند.

به گفته این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، سالهاست که کشور در عرضه محصولات پروتئینی به خودکفایی رسیده و صنعت تولید پروتئین حیوانی ایران از جمله کارخانجات خوراک‌ دام، دامداری، مرغداری و آبزی پروری به دلیل تعدد تولیدکنندگان در رقابت کامل به سر میبرد. بنابراین نیازی به دخالت دولت در اقتصاد دامپروری نیست، اما متاسفانه دولت دخالت می‌کند تا به هدف اول یعنی استفاده از این صنعت برای مقاصد سیاسی اش استفاده کند بعد به اهداف دیگرش برسد.

از طرف دیگر موافق قدیری معتقد است تحریم‌ها نیز در وضعیت بازار محصولات پروتئینی بی اثر نیست، به طوری که عدم فروش نفت و عدم بازگشت پول و عدم انتقال ارز باعث شده نهاده های دامی به موقع و به اندازه نیاز به کشور وارد نشوند و در نتیجه توزیع نهاده های دامی تولید خوراک و تولید محصولات پروتیینی نیز به موقع انجام نشود. بنابراین شاهد نوسانات شدید قیمت محصولات پروتئینی در بازار و اختلاف قیمت این محصولات با قیمت مصوب دولتی هستیم.

این فعال اقتصادی معتقد است یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که باعث نابسامانی در عرصه محصولات پروتیینی رخ داده خام فروشی نهاده های دامی و تولید خوراک در واحدهای غیرمجاز و سنتی میباشد.

بنابراین به گفته وی در مجموع مشکلات ملی شامل تخصیص سوبسید های بی هدف، سیاسی بودن محصولات پروتئینی، خام فروشی نهاده های دامی، تولید خوراک در واحدهای پرورش، قیمت گذاری نامناسب، سوء مدیریت، موازی کاری دستگاه‌های دولتی و بروکراسی‌‌های پیچیده اداری و همچنین عوامل فراملی مثل اعمال تحریم‌ها باعث نابسامانی در بازار محصولات پروتئینی شده است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره نقش دلالان در نابسامانی بازار محصولات پروتئینی نیز تصریح کرد: سیاست ها، تصمیمات و اتخاذ مدیریت نادرست باعث پررنگ شدن نقش دلالان می شود. چرا که سوء مدیریت و عدم استراتژی مناسب باعث حضور پررنگ رانت‌خواران، دلالان و نور چشمی ها میشود. و ناکفته پیداست که توزیع رانت و سوبسید غیرهدفمند باعث از بین رفتن بهره‌وری و توسعه عمودی و اتلاف منابع می شود. بنابراین می توان گفت اگر دلالی و سوداگری در اقتصاد وجود دارد علت آن اتخاذ تصمیماتی است که یه عده بدون اخذ نظرات کارشناسی به نفع عده محدود دیگری گرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا