یادداشت

نقش موثر رسانه‌ها در بیان مشکلات تولید

مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران و مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

رسانه‌ها یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور و حضور هر چه فعال‌تر بخش خصوصی در توسعه اقتصادی هستند. نقش اصحاب رسانه در بیان دغدغه‌ها و نیازمندی فعالان اقتصادی به عنوان یک تریبون محکم و سازنده بسیار کلیدی و حساس می باشد. در سال‌های اخیر به‌ویژه در شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات عدیده اقتصادی کشور و رکود اقتصادی رسانه‌ها نقش بسیار پررنگ‌تری در بیان دردها و مشکلات تولیدکنندگان و کمبودهای صنعت داشته و به عنوان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و اصحاب صنعت با دولت و مسئولین بسیار موثر عمل کرده اند که امیدوارم این حرکت سازنده به طور جدی تر و بنیادی تر ادامه پیدا کند. رسانه‌ها به عنوان بستر برخورد تولیدات و تقاضا در بازارهای غیرشخصی عمل می‌کنند. در امر تولید، رسانه‌ها می‌توانند سهم بخش‌های مهم تولید اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات و تاثیر هر کدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیحی در این بخش‌ها توزیع شود و بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید.

در شرایط فعلی بخش خصوصی به عنوان بازوی توانمند دولت نیاز به حمایت هر چه بیشتر متولیان امر، دولت و رسانه ها دارد تا بتواند با حضور هر چه پررنگ‌تر در عرصه های مختلف به رونق تولید و اقتصاد کشور کمک کند. بنابراین رسانه‌ها رسالت بسیار مهمی در انعکاس موثر فعالیت‌ها و دستاوردهای این بخش و کمک به رشد و توسعه هر چه بیشتر آن دارند. در عصر حاضر رسانه ها در فرآیند توسعه و اتخاذ استراتژی‌های مناسب نقش بنیادین ایفا می کنند. در همین راستا مدیریت کلان کشور نیز می‌بایست ضمن شناخت انواع رسانه و قدرت هرکدام در میان مخاطبان، زمینه سرمایه گذاری جهت پیشبرد برنامه‌ها و تبلیغات لازم در آن حوزه را در دستور کار خویش قرار دهد. سند چشم انداز توسعه که در ایران با افق ۲۰ ساله تنظیم شده است، نگرش آرمانی و ایده آل بر اساس ارزش‌های اساسی هر جامعه است که انتظار می‌رود در قالب برنامه‌های پنج ساله و برنامه ریزی سالانه به مقصود برسد. بر اساس این سند که در ۵۲ ماده و ۴ بخش تنظیم شده است، سیاست‌های کلی نظام بر اساس قانون مشخص و در قالب برنامه‌های جامعه و عملیاتی طی سال‌های مختلف به اجرا در می‌آید. این سند، برای رسانه ها نیزنقش اساسی تعریف کرده و رسانه را بستر ساز توسعه همه جانبه کشور و هموار کننده راه رشد و بسط اخلاق، معنویت و ارزش های دینی در جامعه دانسته است. همه اجزای جامعه، بایستی متناسب با هم تغییر کنند تا توسعه‌ اتفاق بیفتد. لذا خود رسانه نیز باید در فرایند توسعه و چشم انداز ۲۰ ساله کشور شامل تغییرات اساسی شود تا بتواند نقش مطلوب خویش را پاسخگو باشد. در فرایند ارتباطی سنتی مهمترین منابع جمع آوری اطلاعات از طریق ارتباط رسانه‌ها با روابط عمومی دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور پاسخگویی به مخاطبان و افکار عمومی بوده است. در حقیقت یک ارتباط دو سویه و تعاملی میان رسانه و روابط عمومی برقرار بوده تا به انتظارات افکار عمومی پاسخ داده شود. اما در سال‌های اخیر با ورود ابزارهای نوین و توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی، نسل پیشین رسانه‌های گروهی و به عبارتی سنتی، کارکرد خبری و اطلاع رسانی خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های سنتی باید به فکر یک نوآوری و تغییر کارکرد ارتباطی خود باشند. رسانه‌ها، بسترساز توسعه کشوراند. رسانه‌های توسعه مدار، راه را همواره می‌سازند تا مردم با استفاده از آنها درباه جهان پیرامون خویش آگاهی درست یابند ایفای نقش اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، پویایی اجتماعی نیازمند مدیریت بر این حوزه با تفکر جمعی و مساعی همگان و اصحاب رسانه است. تا بتوان شاهد اجرای اصول اساسی در راستای سند چشم انداز توسعه در منطقه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا