آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنوآوری

امکان دفاع رساله با ارائه محصول دانش‌بنیان/هزینه برای پژوهشی که مشتری ندارد، کار کم‌فایده است

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛  دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در برنامه نشست خبری امروز دانشگاه در خصوص برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش کیفیت پژوهش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا گفت: ما به دنبال کیفی‌سازی و کاربردی‌سازی پژوهش‌ها هستیم و در طرح پایش دانشگاه که یک طرح ملی است و زحمت بسیاری برای آن کشیده شده، برای اولین‌بار در کشور، نظام موضوعات پژوهشی کاربردی در دانشگاه آزاد استوار شده است.

وی در این خصوص توضیح داد: در دانشگاه آزاد، عمده پژوهش‌هایی که پس از استقرار نظام پایش انجام می‌شود، پژوهش‌هایی است که حتما یک نفر مشتری دارد و حتما در راستای حل مسئله پژوهشی یک مجموعه یا شرکت یا سازمانی باشد. وقتی پژوهش به سمت کاربرد رفت و مشتری داشت، خود به خود کیفیت هم جزو برنامه پژوهش خواهد شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با بیان این‌که در سال آینده با توجه به استقرار جدی طرح پایش در دانشگاه، از نظر کیفیت پژوهش و کاربردی بودن پژوهش هم تحولات جدی خواهیم داشت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اولین نظام آموزش عالی است که پایان‌نامه‌های محصول‌محور را تعریف می‌کند؛ یعنی پایان‌نامه‌ای که خروجی آن یک متن نیست، بلکه یک محصول است.

وی افزود: در دانشگاه آزاد برای اولین‌بار به دانشجوی دکترایی که محصول دانش‌بنیان یا شرکت دانش‌بنیان دارد، با همان محصول اجازه دفاع داده می‌شود. یعنی فرآیندهای پژوهش به سمت کاربردی بودن می‌رود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات بودجه پژوهشی این دانشگاه، گفت: در بحث بودجه پژوهشی ما دو موضوع را مورد توجه قرار دادیم؛ اول این‌که پژوهشی که مشتری ندارد، هزینه کردن برای آن کار کم‌فایده کردن است. وقتی برای پژوهش مشتری تعریف می‌کنید، خود به خود تعریف می کنید که برایش هزینه و درآمد ایجاد کنید.

وی ادامه داد: نکته دوم صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد است. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد که تقریبا یک سال است که به طور جدی فعالیت می‌کند، تا الان نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان، سرمایه ثبتی دارد و انشاءالله در برنامه رویداد گام دوم هم تنها  از طرف صندوق پژوهش دانشگاه ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: با تفاهم‌هایی که با صندوق‌های دیگر و نهادهای بالادستی انجام گرفته، پیش‌بینی می‌شود که انشاءالله تا روز برنامه گام دوم، نزدیک هزار میلیارد تومان، پتانسیل جذب سرمایه در برنامه گام دوم توسط دانشگاه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر عرضه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا