آخرین تحلیلاخبار ویژهانتخاب سردبیر

ابلاغ اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ عباس تابش با ابلاغ طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱ گفت: این طرح با رویکرد نظارت بر اجرای صحیح طرح درج قیمت تولید کننده بر کالاها و توجه به اقلام ضروری مردم در ایام پایانی سال، از ۱۰ اسفند در سراسر کشور آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا از طریق اجرای پروژه شفاف سازی قیمت با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا دانست و اظهار کرد: در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت و دستورات مؤکد وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حفظ ثبات بازار، شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار از یک سو و قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار در واگذاری وظیفه بازرسی و نظارت در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت مذکور از سوی دیگر، طرح ویژه نظارتی نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان کرد: در همین راستا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با ابلاغ بخشنامه‌ای به همه سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها که به عنوان بازوی اجرایی دولت در امر نظارت و تنظیم بازار تلقی می‌شوند تکلیف کرده که با آرایش نظارتی متناسب با شرایط فعلی و اهتمام مضاعف جهت ایمن سازی فضای کسب و کار و تحکیم پایه‌های معیشتی مردم، ضمن بسیج همه امکانات و مقدورات استان و دستگاه‌های هم خانواده و استفاده حداکثری از قوا و ظرفیت موجود و بهره گیری هدفمند از منابع انسانی و انجام اقدامات متناسب اجرایی مبتنی بر موارد مهم نظارتی، توجه خاص و ویژه به موضوع نظارت بر درج قیمت تولیدکنندگان کالاهای مشمول طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده با رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و بازرسی و نظارت بر همه واحدهای توزیع کننده و عرضه کننده کالاهای مشمول طرح شفاف سازی قیمت جهت رعایت ضوابط سود مصوب توزیع تا مصرف کننده نهایی، با دقت و جدیت این موارد دنبال شود.

وی افزود: از جمله این اقدامات تسریع و توسعه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و نیز گفتمان سازی به منظور تشریح اهداف و چگونگی اجرای طرح توسط مسئولین ذیربط سازمان از طریق انجام مصاحبه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور تشریح طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات، برگزاری برنامه‌های کارشناسانه و گفتگو محور در صداو سیما در سطح ملی و استانی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

تابش با اشاره به لزوم بهره‌گیری حداکثری از توان نیروهای بسیج و دیگر دستگاه‌های مرتبط در بازرسی‌ها، یادآور شد: این در حالی است که در این بخشنامه، بحث هماهنگی با کمیسیون نظارت به منظور نظارت و تثبیت نرخ کالاها و خدمات پرمصرف این ایام، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف در خصوص نظارت بر رعایت قیمت توسط واحدهای صنفی، نصب برچسب قیمت متحدالشکل در همه واحدهای ذیربط، صدور فاکتور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری کارشناسان فنی در بررسی پرونده‌های متشکله و غیره در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به گستردگی اجرای طرح بر لزوم هماهنگی لازم بین بازرسان و ادارات کل جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، استاندارد، دادستانی‌ها، اتحادیه‌ها، اتاق اصناف، ناظران افتخاری و غیره جهت هم افزایی و اثر بخشی بیشتر اقدامات در استان‌ها به منظور مدیریت بهینه بازار و برخورد با تخلفات احتمالی تاکید شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: بر همین اساس دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، به منظور جلوگیری از سو استفاده افراد خاطی و افزایش غیرقانونی قیمت‌ها بر هزینه‌های حمل و نقل داخلی شهری وبرون شهری اعم از اتوبوسرانی و تاکسیرانی وپایانه‌های مسافربری و هواپیما و قطار و همچنین اماکن اقامتی، سیاحتی و زیارتی و رستوران‌های بین راهی نظارت بعمل خواهند آورد.

وی نظارت بر مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه‌ها، سیلوها، بنادر و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا و بازرسی میدانی از واحدهای مذکور را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد و بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، در صورت کسب مجوز مربوطه و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، نظارت بر برگزاری فروش فوق العاده در تمامی رسته‌های صنفی براساس طرح جشنواره فروش فوق العاده نوروزی مطابق دستورالعمل اتاق اصناف ایران انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت افزود: نظارت بر عملکرد مراکز عمده خرید نظیر فروشگاه‌های زنجیر ه ای و فروشگاه‌های عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار، شیرینی جات و همچنین قیمت و توزیع کالاهای پرمصرف در ایام ماه مبارک رمضان از طریق انجام بازرسی‌های هدفمند انجام خواهد شد.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله ادارات کل تعزیرات حکومتی و استاندارد، اتاق اصناف، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها، تعزیرات حکومتی، بسیج، ناظران افتخاری و غیره درراستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان متذکر شد: سامانه ۱۲۴ در همه اوقات نسبت به دریافت گزارش‌های مردمی به صورت فعال اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: گزارش‌های یادشده دراسرع وقت توسط بازرسان بررسی و درصورت احراز تخلف پرونده مربوطه تشکیل و جهت صدور رأی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. ضمناً نتایج بررسی به شاکیان اعلام می‌شود.

تابش گفت: درصورت مشاهده تخلف واحدهای اقتصادی به ویژه گرانفروشی، کم فروشی و تقلب در فروش و غیره موارد را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا