آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

جزییات هفتمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه عصر

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد ثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت  ۱۴ و ۱۲ دقیقه و با حضور دو سوم  نمایندگان آغاز شد.

بنابراین گزارش، نایب رییس مجلس در  ابتدای این جلسه شهادت امام موسی کاظم (ع) را  تسلیت گفت.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

مجوز مجلس به شرکت های آب و فاضلاب استانی برای خرید آب تصفیه شده دریا از سرمایه گذار

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی با پیشنهادی مبنی بر الحاق یک جز به بند ج تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه با ۱۰۵ رأی موافق، ۷۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در این پیشنهاد آمده است: به شرکت های آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود تا در مقابل دریافت آب تصفیه شده از دریاها از سرمایه گذاران، معادل ارزشی آن در همان استان آب به سرمایه گذار، پساب فاضلاب ها و یا آب خام و یا آب شرب برای فروش به واحدهای صنعتی و یا متولیان فضای سبز و یا تولیدکنندگان چوب تحویل نمایند.

پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد، بیان کرد که بند ج تبصره ۸ هزینه ای و بودجه سند دخل یا خرج است و نمی توان هر فکر، ایده و آرزویی را در بودجه بیاوریم چرا که دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه مصوب را تدوین کرده و بیان می کند که هیچ یک از احکام محقق نشده اما باید به این نکته دقت کرد که علت عدم تحقق مصوبات این نیست که دولت آن را انجام نمی دهد بلکه درج موضوعاتی است که ارتباطی با بودجه ندارد.

نیکزاد پس از این اظهارات بیان کرد که نماینده دولت باید در مورد پیشنهادات صحبت کند، هرچند بند ج هزینه ای است اما پیشنهاد الحاقی آقای قادری درآمدی است.

نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی صادراتی برای جبران آب مجازی به خزانه واریز می‌شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با الحاق یک جزء به بند (هـ) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۳۱ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع  ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جزء الحاقی بند (هـ) تبصره (۸) ماده واحده لایحه آمده است: به منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می‌گیرد، نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

مجوز مجلس به دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری برای اخذ تسهیلات از بانک ها

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای الف و ب تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

براساس بند الف تبصره ۹؛ به دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۰ نسبت به أخذ تسهیلات از بانکها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

در بند ب تبصره ۹ آمده است: از محل بازپرداخت وامهای شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ تا سقف دو هزار میلیارد (۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود.

مجوز مجلس به وزارت آموزش و پرورش برای جمع آوری و فروش کتب درسی در پایان هر سال تحصیلی

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، با بند د تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند د تبصره ۹ لایحه آمده است: وزارت آموزش و پرورش مجاز است با سازوکارهای تشویقی و از طریق مدارس سراسر کشور کتب درسی مستعمل، دفترچه و مجلات مصرفی در پایان هر سال تحصیلی را جمع آوری و نسبت به فروش آنها  اقدام نماید. منابع حاصله به ردیف درآمد اختصاصی شماره  ۱۶۰۱۰۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

تکلیف شرکت‌ها و بانک‌های دولتی برای واریز ۴۰ درصدی اعتبارات پژوهشی خود به حساب صندوق شورای عالی علوم

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (و) تبصره (۹) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره واریز ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده لایحه آمده است: شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل‌‌درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج‌درصد (۲۵%)، به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.

همچنین در بخش هزینه‌ای بند مذکور که هنوز نوبت به بررسی آن در صحن علنی نرسیده آمده است: تا صرفاً در راستای حل مسایل و مشکلات همان شرکتها از طریق توافقنامه با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی، جهاد دانشگاهی، پارکهای علم و فناوری و حوزه­های علمیه و در قالب طرح(پروژه)‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح(پروژه)‌های پسادکتری و طرح(پروژه)‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند. درصورت واریزنشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، به خزانه‌داری کل کشور اجازه داده می‌شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به‌حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش‌بینی‌شده آنها در این قانون محسوب و عیناً پس از تبادل توافقنامه توسط آنها با سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ، توسط این صندوق به مؤسسات آموزش عالی یا پژوهشی و یا جهاد دانشگاهی طرف قرارداد برگشت داده می‌شود، به‌طوری‌که تا پایان سال مالی کل مبلغ توافقنامه‌ها تسویه ‌شود. اعتبارات موضوع این بند در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و فناوری و جهاد دانشگاهی و حوزه­های علمیه در قالب قراردادهای مشخص هزینه می‌شود. حداقل سهم قابل پرداخت به دانشجویان، پژوهشگران پسادکتری، دانش‌آموختگان پژوهشگر و نیروهای کارورز از مبلغ هر طرح(پروژه) شصت‌‌درصد(۶۰%) است. شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات موضوع این بند می‌توانند حداکثر تا ده‌درصد (۱۰%) از مبلغ چهل‌درصد (۴۰%) هزینه امور پژوهشی مذکور را از طریق دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی وابسته به خود و جهاد دانشگاهی و حوزه­های علمیه در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی این بند هزینه کنند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل ساز وکارهای مربوط، چگونگی مصرف و سایر موارد به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی پس از ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت‌ وزیران می­رسد.

درآمدهای ناشی از تبلیغات تلویزیونی مسابقات ورزشی به خزانه واریز می شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، با بند ط تبصره ۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند ط تبصره مذکور آمده است: به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند.

همچنین نمایندگان بند الحاقی یک تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده را نیز مورد موافقت قرار دادند که براساس آن؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است منابع حاصل از فروش اموال غیرمنقول مازاد را با رعایت قوانین و مقررات پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

پایان سیزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی شامگاه ۸ اسفند

زنگ پایان نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۸ و ۱۴ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی، نوبت سوم امروز (یکشنبه، ۸ اسفندماه) ساعت ۱۹ با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

منبع: خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا