آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

موقع تک نرخی کردن ارز نیست

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی درباره تک نرخی شدن ارز اعلام کرد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد می‌شود و سیاست این بانک نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی و بازار است.

در این راستا، حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در جهت سیاست‌های ارزی اشتباه شکل گرفت و تیر خلاصی را به منابع ارزی کشور زد و رانت به اقتصاد کشور تزریق کرد. همچنین، موجب شد تا تورم به نقطه بالایی برسد و معیشت مردم هم در بدترین وضعیت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ارز ارزان هیچ وقت مدیریت نشد، گفت: دولت‌ها دو وظیفه کلیدی چون سیاستگذاری و نظارت را برعهده دارند که این دو وظیفه برمبنای کارشناسی و عقلانیت اقتصادی عمل نشده‌اند. ارز چند نرخی در اقتصاد کشور برای اولین بار نبود که موجب شکل‌گیری رانت شده بود بلکه تجربه نشان داده که به غیر از سیستم توزیع کوپنی، طرح دیگری نتوانسته است ارزهای ارزان را بر سر سفره مردم بیاورد.

مستخدمین حسینی درباره تک نرخی شدن ارز نیز، اظهار کرد: اکنون در شرایطی که تامین ارز به دلیل تحریم‌ها، فروش حداقلی نفت و وضعیت نامناسب صادرات غیرنفتی با مشکل مواجه شده است و عرضه ارز از نظر تامین آن و تقاضا نیز در حداقل‌ترین و حداکثرین وضعیت خود قرار گرفته‌اند؛ طبیعی است که نرخ ارز افزایشی باشد بنابراین، اکنون تک نرخی شدن موجب افزایش شدید قیمت‌ها و تورم می‌شود که شوک جدیدی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: بهتر است تا دولت تامین کالاهای اساسی به خصوص برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه را برعهده بگیرد. اکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت را اقتصاد تقویت کرده است، در سال آخر دولت نیازی به تک نرخی شدن ارز نیست و باید در کنار تامین کالاهای اساسی برای پنج دهک پایین درآمدی جامعه، اصلاح ساختار اقتصادی نیز انجام شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا