آخرین تحلیلاخبار ویژهصنعت معدن تجارت

تداوم روند کاهشی قیمت خودروهای خارجی تا تابستان ۱۴۰۰

فربد زاوه در گفت و گو با پایگاه تحلیلی و خبری رشد و توسعه اظهار کرد: شیب تورم در بازار خودرو، به ویژه در خودروهای داخلی به دلایل زیادی از جمله اصرار شدید بر قیمت‌گذاری دستوری از نرخ تورم پیشی گرفته بود. از طرف دیگر با تصور تشدید فشار خارجی بسیاری از شرکت ها با تعلل در عرضه ارز و افزایش قیمت محصولات در بازار به استقبال پیروزی دور دوم ترامپ رفته بودند که باعث تشدید تورم در پاییز سال جاری شد.

وی افزود: در پی انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و خوشبینی در خصوص کاهش فشار و عدم بهبود درآمد مردم متناسب با نرخ تورم، بازار با انقباض قیمت مواجه شد و قیمت برخی محصولات تا بیش از ۳۰ درصد نسبت به آبان ماه سال جاری تعدیل شد هرچند نسبت به شروع سال شاخص قیمت ها بیش از دو برابر است.

اما به گفته این کارشناس صنعت خودرو در حال حاضر روند کاهش قیمت در محصولات مختلف تغییر کرده، به طوری که در محصولات پر تیراژ داخلی روند قیمت کند و تقریباً متوقف شده، اما در خودروهای وارداتی و مونتاژی کاهش قیمت ادامه دارد.

رکود، در انتظار بازار خودرو

زاوه در ادامه پیش بینی کرد که از این به بعد قیمت خودروهای پرتیراژ متناسب با تورم و حجم عرضه پتانسیل افزایش یابد، اما روند کاهش قیمت خودروهای کم تیراژ چینی و دست دوم وارداتی حداقل تا ابتدای تابستان ادامه داشته باشد، چراکه همچنان نرخ ارز محاسباتی خصوصا برای محصولات چینی بیش از ۴۰ هزار تومان است. به ویژه اگر بحث واردات خودرو که از سوی وزیر صنعت مطرح شده عملیاتی شود، قیمت خودرو های چینی و وارداتی با شدت بالایی تعدیل خواهند شد.

اما به گفته وی حتی اگر بحث واردات اجرایی نشود به دلیل فاصله معنادار قیمت خودرو با قدرت خرید مردم، بازار راکد خواهد بود و یکی از سنگین ترین دوره های رکود در بازار خودرو را تجربه خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا