آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیربورس و بانک

سیاه و سفید تشکیل صندوق مالباختگان بورس

همایون دارابی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه امکان تشکیل صندوق مالباختگان بورس وجود دارد، اظهار کرد: در گذشته هم چنین شرایطی مثلا در ماجرای شرکت کنتورسازی شاهد بودیم، اما امکان اجرای آن به سهولت و سادگی نیست. روش‌های بهتر و راحت تر برای برون رفت از شرایط فعلی وجود دارد و دولت می‌تواند با رفع موانعی که باعث ریزش بازار شد دوباره به رشد بازار کمک کند.

به گفته وی عرضه اولیه های مناسب و تخصیص سهمیه به سهامداران جز می تواند بخشی از زیان آنها را جبران کند. بنابراین همیشه نباید جبران زیان به مثابه پرداخت وجه نقد تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌که ابهامات صنعت پالایشگاهی و عدم تمکین وزارت نفت به ایجاد لگوراتوری باعث ضربه شدید خریداران دارایی دوم شد، تصریح کرد: در این شرایط اگر همراهی وزارت نفت با پالایشگاه هااجرا شود سهام رشد می‌کند و سهامداران می‌توانند رشد خوبی کسب کنند. بنابراین لازم نیست حتماً ضرر سهامداران نقدی جبران شود بلکه اگر مشکلاتی که باعث ریزش سهام های مختلف شده حل شود به راحتی ضرر آنها جبران می‌شود.

وی افزود: در عرضه های اولیه مانند شستا همواره با استقبال خوبی مواجه بودیم.بنابراین اگر دولت نمی‌تواند مشکل سهام هایی مانند دارایی دوم را حل کند، می تواند با عرضه های اولیه مناسب و با قیمت خوب زمینه‌ای ایجاد کند که افراد زیان‌دیده خسارت خود را جبران کنند.

بنابراین این کارشناس بازار سهام معتقد است راه‌های آسان تری از ایجاد صندوق، احصا و آمارگیری از زیان وجود دارد و بهتر است از راه دوم یعنی ایجاد رونق کلی در بازار جلو برویم تا نه تنها زیان قبلی‌ها جبران شود بلکه بازار هم رشد خوبی داشته باشد.

دارابی موانع کلان رشد بازار سرمایه را نیز نرخ بهره بی ثباتی نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: اگر این مسئله حل شود بازار به سادگی و سهولت رشد می کند و زیان افراد هم جبران می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا