آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

بازار زیرزمینی در کمین رمزارزها!

مصطفی نقی پور فر در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران برای ورود به هر بازاری باید دانش کافی از آن را داشته باشند، تصریح کرد: ورود به بازاری که دانش کافی از آن ندارید کار اشتباهی است، حتی در بازار تره بار، چه رسد به بازار رمز ارز!

وی با بیان اینکه رفتار اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت رمز ارزها در راستای آسیب بیشتر به خریداران است، تصریح کرد: این وضعیت باعث می‌ شود مردم به سمت رسانه‌ های خارجی بروند. اخیرا اعلام شده فقط به چند صرافی مجوز خرید و فروش رمزارز داده میشود که همین موضوع هم منجر به ایجاد رانت جدید خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه مجوز نداشتن سایت های خرید و فروش رمز ارز به معنای غیر قانونی بودن آنها نیست، اظهار کرد: نوآوری مجوز بردار نیست، ابتدا انجام می‌شود و بعد بر آن نظارت می‌شود. مجوز دادن به طور کلی روش غلطی است. دولت و بانک مرکزی باید نظارت کند  چرا که مجوز صادر کردن به جز ایجاد رانت معنی دیگری ندارد.

نقی پورفر با اشاره به صدمات بسته شدن درگاه پرداختی پلتفرم‌های رمز ارز به مردم عادی، گفت: تعداد بالایی کاربر در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند، شب گذشته درگاه پرداخت تعداد زیادی از پلتفرم ها بسته شده است و فعلاً کاربران نمی‌توانند ارز دیجیتال خریداری کنند.

وی افزود: به نظر می‌ رسد بانک مرکزی و مسئولان فکر می‌ کنند اگر مردم نتوانند ارز دیجیتال بخرند پول خود را به بازار سهام می برند، اما در واقعیت این اقدامات کمکی به حضور مردم در بازار بورس نخواهد کرد. این اقدام احتمالاً بازار رمزارز را زیرزمینی می کند و منجر به مهاجرت سرمایه و احتمالا افراد نخبه‌ای می‌شود که در این بازار فعالیت می‌کردند. از طرف دیگر رمزارزها در دوره تحریم به بازرگانان کمک می‌کرد که این فضا هم از دست می رود.

به گفته این کارشناس رایزنی های مفصلی با بانک مرکزی در رابطه با ارزها ارزهای دیجیتال انجام شده و قرار بود این بازار قابل نظارت شود. در کمیسیون اقتصادی دولت از این حمایت شد، بانک مرکزی به عنوان متولی انتخاب شد و بخش خصوصی طرحی هم در این زمین ارائه داد که قرار بود در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شود. اما به طور ناگهانی با یک تصمیم خلق الساعه بازار رمزارز با ممنوعیت مواجه شد.

وی درباره پیش بینی پذیری بازار رمز نیز با بیان اینکه این بازار مانند بازار سهام تحت حاکمیت دولتی نیست و یک بازار آزاد است، گفت: هیچ بازاری پیش بینی پذیر نیست. بازارها همیشه با احتمال پیش بینی می‌شوند و پیش بینی پذیری بازارها معنای بازار را از آن می‌گیرد. اگر بازاری پیش بینی پذیر باشد دیگر کسی در آن ضرر نمی‌ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا