آخرین تحلیلانتخاب سردبیربورس و بانک

آیا تغییر دامنه نوسان بازار سرمایه را به مدار صعود برمی‌گرداند؟

همایون دارابی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، اظهار کرد: بازار بورس ایران در این مدت در فاز پنیک یا هیجان فروش قرار داشته و یکی از راهکارها تغییر دامنه نوسان بوده تا جلوی این هیجان گرفته شود.

به گفته وی از روز شنبه خریداران در برابر هر واحد ریسک سه واحد فرصت سود پیدا می‌کند که باعث می‌شود انگیزه فروش در بازار کمتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه علت هیجان فروش در بازار چه بود؟ گفت همه بازارها دچار هیجان های صعودی یا نزولی می‌شوند، برای مثال وقتی دلار وارد کانال ۳۲ هزار تومان می‌شود یا سکه به ۱۶ میلیون تومان یا شاخص بورس به دو میلیون ۸۰۰ هزار واحد می‌رسد در بازار هیجان ایجاد می‌شود. البته اخیرا با هیجان منفی مواجه بودیم. به عبارت دیگر با توجه به اینکه بازارها با روح و روان و رفتار معامله گران سر و کار دارند با این نوع هیجان‌ها مواجه می‌شوند.

دارابی این هیجانات منفی را در سیر نزولی بازار سرمایه موثر دانست و تصریح کرد: البته مسائل بنیادی مثل بالا رفتن سود بانکی، نامشخص بودن آینده نرخ ارز و رد شدن لایحه بودجه مسائل بنیادینی بود که از اساس در بازار تاثیرگذار بود. علاوه بر اینها فضا هم تا حدودی فضای هیجان زدگی بود.

درحال حاضر دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران، مثبت و منفی پنج است و طبق اخرین تصمیمات شورای عالی بورس قرار است از ۲۵ بهمن ماه، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت شش درصد شود.

شاخص بورس که در نیمه‌های مرداد دو میلیون واحد را رد کرد، حالا درکانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا