رباتها بازوی توسعه صنعت سینمای ایران
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، پیشرفت تکنولوژی و انقلاب دیجیتال، تولید آثار سینمایی را به مراتب آسان تر کرده است اما این امر مستلزم به کارگیری تخصص و علوم مختلف روز دنیا در صنعت سینما است.تولید یک اثر سینمایی با استانداردهای بین المللی در شرایط کنونی و با افزایش بی رویه نرخ ارز باعث شده تا آثار سینمایی به هنری گران تبدیل شود.
متخصصین عرصه به ویژه سرمایه گذاران همواره درصدد ارزان تمام شدن تولید بوده که همین امر باعث کاهش کیفیت خواهد بود. اما از این بین متخصصین و تکنیسینها نیز کار را بر پایه ی علم روز گذاشته تا خروجی متناسب با چرخه ی روز سینمای کشور باشد. ابوالفضل مشهدی دانش آموخته ی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) در رشته ی فیلمبرداری که مشغول ارائه پایان نامه دکتری در رشتهی مطالعات فیلم و مدیا UCLA امریکاست، پروژه ی فارغ التحصیلی این فعال هنری براساس یافتهها و دیدههایش از سینمای هالیوود با تلاقیِ تکنولوژی های رباتیک جهان، برای نخستین بار در فیلمی به نام «صیاد» به ورطه ی آزمایش گذاشت شده است.
او که سالیان متمادی نیز در سینما به عنوان مدیرفیلمبرداری فعالیت کرده، اکنون در راس هرم هدایت نخستین اثر سینمایی خود است. ابوالفضل مشهدی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه درباره این پروژه گفت :اگر می خواهیم در صنعت سینما به رشد و توسعه چشمگیر برسیم راهی جز توسعه ی تکنولوژی در صنعت سینما نداریم که این مهم خود در کاهش هزینه های تولید تاثیر گذار است. درست چیزی شبیه آنچه ما توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه سینمایی «صیاد» انجام دادیم.
مدیر پروژه ی فیلم صیاد این اثر را که به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افتخاری تولید شده، اثری مهیج و اکشن توصیف کرد ودر خصوص قصه ی آن گفت:این فیلم قصه ای جذاب داشته که مبارزات چریک ها و تک تیراندازهای ایران در جنگ تحمیلی را با ساختاری هالیوودی و در مدیوم و قواره ی جشنواره های بین المللی آن سوی مرزها به تصویر می کشد. در این فیلم به عنوان مدیر پروژه وظیفه داشتم ذهنیت فیلمنامه را اجرا کنم و علاوه براین به عنوان مدیر فیلمبرداری موقعیتی داشتم تا حاصل آموخته های خود در دانشگاه را که پایان نامه فارغ التحصیلیم محسوب می شود پیاده سازی کنم.
وی در همین خصوص اضافه کرد: برای خلق تصاویر اکشن فیلم صیاد که برای اولین بار در ایران شاهد آن خواهیم بود سعی کردم آموخته هایم را با امکانات موجود در فضا و بازار تکنولوژی ایران به شکل ربات در تصویربرداری لحظات مهیج و اکشن آنهم در کوتاه ترین زمان پیاده سازی کنم. این تکنولوژی که از این آزمایش سربلند آمد اکنون طی مراحل اداری برای ثبت رسمی اختراع است.
مدیر فیلمبرداری صیاد گفت:ما برای ارتقا سطح کیفی سینما و رقابت پایاپای با کشورهای صاحب صنعت راهی جز توجه به سرمایهگذاران بخش خصوصی نداریم. بخش خصوصی اگر امنیت احساس کند خود ورود پیدا می کند وهزینه ها را کاهش می دهد و در نتیجه کیفیت ارتقا پیدا می کند.درست مثل مسیری که ما در پروژه «صیاد» طی کردیم، برای ساخته شدن این فیلم نیازمند تکنولوژی بازوی رباتیک تصویربرداری بودیم. اگر اندکی در فیلمهای سینمایی تولید هالیوود و نحوی فیلمبرداری آن دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که برخی صحنهها امکان فیلمبرداری با استفاده از تجهیزات معمول و عرف را ندارند.برخی سکانسها با استفاده از رباتهایی فیلمبرداری میشوند که امکان حرکت سریع، دقیق و روان را در اختیار تیم فیلمبرداری قرار میدهند. Bolt X برترین ربات در این زمینه است که توسط کمپانی Mark Roberts Motion Control ساخته میشود. استفاده از این تکنولوژی هم تعداد دفعات فیلمبرداری را کاهش می دهد و هم اکشن و حادثه را اجرا می کند. اما هم تحریم ها و هم هزینه ها پاسخگو نبود.
مشهدی ادامه داد:شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها شرایط واردات این بازوی رباتیک را به ما نمی داد.در واقع بیش از دوسال تحقیق روی نمونه ی اصلی, کنکاش با متخصین و کار با قطعات محدود موجود در بازار ایران و… به مشکل چیره شده و همان ربات را ایرانیزه کردیم.
وی با اشاره به فقدان قطعات الکترونیکی در بازار گفت:محدودیت قطعات به میزانی آزاردهنده بود که گاهی تنها به یک میکروپروسوسور نیاز داشتیم که نمونه ی چینی موجود در بازار کشور با شیوه ی حرکت نرم بازوی ربات چفت نمی شد. چون آن میکروپروسوسور در صنعت آسانسور مورد استفاده بود مدتها صبر کردیم تا این قطعه کوچک توسط مسافری از کشور آلمان وارد شود. که البته خود نمیدانست چه حمل میکند و تنها به صرف پرداخت هزینه ی اضافه بارش در فرودگاه فرانکفورد با اقل هزینه به ما رسید.
این دانش آموخته ی رشته ی تصویربرداری دانشگاه UCIA امریکا در خصوص مختصات فنی بازوی رباتیک توضیح داد:مختصات آن بسیار پیچیده و امری مهندسی است. اما قابلیت حرکتی بسیار سریع این ربات آنهم زیر فشار چگالی و وزن ۲۰ کیلوگرمی مهمترین ویژگی آن است. به این معنا که تقریباً هر دوربینی را میتوان روی آن سوار کرد. این در حالی است که سرعت جابهجایی آن برابر با ۹.۷ متر بر ثانیه خواهد بود که معادل ۳۵ کیلومتر بر ساعت میباشد. طول بازوی این محصول برابر با ۳.۱ متر است که آن را تبدیل به بلندترین بازوی رباتیک کرده است.
وی همچنین اضافه کرد:اصلیترین ویژگی این محصول آن است که شما را قادر میکند بهگونهای کاملاً جدید فیلمبرداری کنید و بتوانید دوربین را از زوایای جدید و با سرعت دلخواه خود حرکت دهید. بازوی ۳.۱ متری این محصول نیز در این امر یارای شما خواهد بود. علاوه بر بازو، خود ربات نیز قابلیت جابهجایی دارد که این کار از طریق ریلهایی که برای آن تعبیهشده است صورت میگیرد.
این فعال هنری افزود:بازوی ۳ متری، ربات قادر است تا به ارتفاع ۳.۵ متری دسترسی داشته باشد. بدین ترتیب بازه جابهجایی آن از منفی ۱.۵ متر تا ۳.۵ متر خواهد بود که بازه جابهجایی ۵ متری را برای آن به ارمغان آورده است. بنابراین میتوانید در ویدئوهایی که نیاز به تغییر ارتفاع بالا دارند نیز روی این محصول حساب بازکنید.ماشینی با این قابلیتها پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و نیاز به برنامهای قدرتمند برای کنترل خواهد داشت. نرمافزاری که برای ربات تهیه کرده ایم امکان برنامهریزی دستگاه را با دقت بسیار بالا در اختیار قرار خواهد داد. بنابراین دست کاربر در نوع و زاویه حرکتی دستگاه بسیار باز خواهد بود.نمونه اصلی این ربات ٣٠٠هزار دلار معادل ٩ میلیارد تومن قیمت داشته که ما تنها با صرف ۴٠ میلیون آن را مهندسی معکوس کردیم.
وی درباره زمان رونمایی از این بازوی رباتیک فیلمبرداری به خبرنگار “رشد و توسعه” گفت:به زودی از این تکنولوژی رونمایی خواهد شد. اکنون سخت مشغول پیش تولید نخستین فیلم سینمایی خود هستم. کارایی این بازوی رباتیک به طور کامل در این فیلم به کار خواهد رفت. و به همین بهانه به طور رسمی از آن پرده برداری خواهیم کرد. این عنوان فعلی این فیلم «مرد و ایمانش» خواهد بود که با سرمایه گذاری هومان خضرائی مقدم تولید خواهد شد. این اثر در گروه هنر و تجربه تولید می شود و نخستین الویت ما حضور در فستیوال های گرید یک جهانی است.