آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

بازار مسکن در انتظار ریزش قیمت‌ها

احسان سلطانی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با اشاره به سه برابر شدن میانگین قیمت مسکن در تحریم‌های قبلی، اظهار کرد: اما میانگین قیمت مسکن در دوره ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ تقریبا تغییر نکرد. میانگین قیمت دلاری مسکن تهران در کل دوره ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرد، اما در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ ثابت باقی ماند. کاهش قیمت دلاری مسکن در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به علت تشکیل حباب قیمت مسکن بود.

البته به گفته وی هر چند که در تحریمهای قبلی میانگین قیمت مسکن تهران نزدیک به ۳ برابر گردید، اما در دوره ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ قیمت حقیقی آن کاهش یافت و در دوره ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ تقریبا تغییر نکرد.

سلطانی همچنین با بیان اینکه قیمت مداخله ای دلار بیش از دو برابر قیمت واقعی است و نیمی از آن حباب قیمتی است، تصریح کرد:با وجود این که قیمت دلار در دهه هشتاد تقریبا ثابت ماند، اما در تحریم های قبلی حدود ۳ برابر شد، اما در ۳ سال گذشته بیش از ۶ برابر و در ۷ سال گذشته بیش از ۸ برابر شده که غیر واقعی است. بنابراین قیمت دلار کاهش خواهد یافت که تاثیر مستقیم بر قیمت مسکن دارد.

وی محدوده ریزش قیمت مسکن را وابسته به قیمت دلار دانست و گفت: ریزش حداقل ۲۰ درصد قیمت مسکن حتمی است و ظرفیت ریزش تا ۴۰ درصد نیز وجود دارد، اما اگر قیمت مسکن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند، رکود بخش مسکن بین ۳ تا ۵ سال طول خواهد کشید.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد که تجربه تحریم های قبلی (۹۶-۱۳۹۲) نشان می‌دهد که اگر خریداران به جای خرید مسکن سپرده گذاری کنند، حدود چهار سال دیگر با اصل پول و سپرده می توانند دو برابر امروز خرید کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا