آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

کاهش درآمدهای نفتی، ماشه را کشید

سعید عیسی زاده در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه کمبود عرضه ارز باعث شده مدیریت منابع به سختی صورت بگیرد، تصریح کرد: در این شرایط قیمت‌های نسبی کالاهای موجود به هم خورده و قاچاق کالا افزایش پیدا کرده که همه این موارد به هم وابسته و در شرایط اقتصادی فعلی دخیل است.

وی در ادامه ریشه مشکلات اقتصادی کنونی را کمبود عرضه ارز عنوان کرد و گفت: نمی‌توان همه مشکلات را به کاهش درآمهای نفتی مربوط دانست، با این حال این مسئله بسیار مهم است، چرا که درآمدها کاهش یافته اما هزینه ها تغییر نکرده و بودجه باید تامین شود، بنابراین دولت دچار مشکل کسری بودجه شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر درآمد دولت سرجایش بود احتمالا می توانست سوء مدیریت ها را با درآمد پوشش دهد، تصریح کرد: در این میان دولت به دلیل وجود گروه ذینفع و مشکلات اقتصادی نمی تواند مخارج خود را کاهش دهد، بنابراین ماشه را کاهش درآمدها می‌ کشد و بعد بقیه مشکلات فعال می شود.

عیسی زاده با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه فراوانی کالا داریم، اما قیمت‌ها واقعی نیست، تصریح کرد: این همان بحث به هم ریختن قیمت‌های نسبی است. وقتی کشورهای همسایه با ارزش پول بالا کالاهای ما را خریداری می کنند و ما نمی‌توانیم جلوی خروج کالاها را بگیریم به هم ریختگی قیمت های نسبی رخ می دهد که این مسئله هم به سوء مدیریت برمیگردد. ما نمی‌توانیم همه مشکلات را به یک عامل یعنی کاهش درآمدهای ارزی مربوط بدانیم، اما شروع این مشکلات از همان نقطه است.

وی همچنین درباره راه حل این مشکلات اظهار کرد: اولین و سریع ترین راه حل که البته سخت است و نیاز به تقویت اعتماد مردم و دولت دارد، کاهش هزینه ها است. اگر دولت نتواند هزینه بودجه خود را کاهش دهد باید عواقب آن را بپذیرد. در این زمینه بهتر است دولت در ارتباط نزدیک با مردم اعلام کند که بودجه نهادهای غیر مولد را کاهش می‌دهد و کنترل می کند تا بتواند از این تنگه عبور کند، چرا که عومل دیگر در کنترل دولت نیست.

پیش تر هم مسعود صوفی مجید پور، اقتصاددان گفته بود که بخشی از مشکلات کشور ناشی از تحریم ها است، اما بحثی جدی تر از تحریم‌ ها مطرح است و آن ضعف حکمرانی در قالب دولت ها است، به‌ طوری که بخصوص در دوره هفت سال اخیر، دولت در اداره امور حداقل در حوزه اقتصادی واقعا ناتوان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا