آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیربورس و بانک

بازار سهام در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا

شاخص بورس که در نیمه‌های مرداد دو میلیون واحد را رد کرد، حالا به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی وارد شده است. برخی کارشناسان معتقد بودند که رشد برخی نمادها در این مدت غیرمعمول و غیرقابل توجیه بود و بازار باید اصلاح می شد، اما به نظر می‌رسد تداوم کاهش شاخص بورس برخی سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.

در این رابطه  مهرداد رشیدبیگی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: لازمه تغییر روند و صعودی شدن شاخص بورس، حمایت کامل دولت از بازار سرمایه است. البته اینکه دولت چند سهم یا یک صنعت را از بازار جمع کند اعتماد لازم را به بازار برنمیگرداند و همچنان شاهد خروج پول از بازار هستیم که این روند طبیعی نیست.

وی افزود: یا دولت نمیخواد حمایت لازم را از بازار انجام دهد یا منابع کافی برای حمایت از بازار ندارد، اما به هر حال با توجه به روشی که دولت در پیش گرفته، امیدی به برگشت بازار سرمایه، حداقل تا انتخابات آمریکا وجود ندارد.

مهرداد خروج و عدم اطمینان سرمایه گذاران را از جمله عوامل کاهش شاخص بورس عنوان کرد و گفت: پول به اندازه کافی برای حقوقی‌ ها و حقیقی‌ های بزرگ در بازار هست، اما اعتماد لازم وجود ندارد که راه حل آن این است دولت یک اعتماد همه جانبه به بازار برگرداند تا بتوانیم شاهد برگشت بازار باشیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در حال حاضر بازار بیشتر به سمت نوسان گیری کوتاه مدت و بحث سهامداری به حاشیه رفته است بنابراین به نظر می رسد برای بهتر شدن این افکارنیاز به حمایت همه جانبه از کل سهام بازار است.

وی افزود: تاکنون هیچ اقدام عملی برای حمایت از بازار بورس انجام نشد و حتی منابع دیده شده از صندوق توسعه ملی هم به بازار بورس تزریق نشد.

مهرداد همچنین درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سهام ایران نیز تصریح کرد: انتخابات آمریکا در بلند مدت تاثیری بر بازار ایران ندارد، اما در کوتاه مدت می‌تواند بر وضعیت بازار سرمایه اثرگذار باشد، چرا که در صورت برنده شدن بایدن در کوتاه مدت نرخ دلار کاهش خواهد یافت که بر سهام‌های دلاری اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل در حال حاضر استقبال از سهام های دلاری کمتر است و با توجه به وابستگی گروه های مختلف در بازار سهام، همه منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند. برنده شدن ترامپ نیز می تواند منجر به افرایش مقطعی نرخ دلار در شود و در نتیجه به صورت کوتاه مدت اثر مثبت بر بازار سهام داشته باشد.

این در حالی است که پیش‌تر علی جعفری، کارشناس بازار سرمایه،پیش بینی کرده بود که در صورت انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، احتمالا مدت زمان اصلاح بازار کوتاه‌تر خواهد شد، اما انتخاب ترامپ می‌تواند بازار بورس کشور را با چالش مواجه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا