آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

نرخ واقعی دلار چقدر است؟

علی سعدوندی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره دلایل کاهش نرخ ارز اظهار کرد: بازار ارز در هفته گذشته به اشباع رسید. به طور کلی وقتی بازارهای آینده نگر مثل ارز و طلا به ثبات می رسد افرادی که برای بازدهی وارد این بازار شده بودند متوجه شود که دیگر این بازارها بازدهی کافی ندارند و شروع به فروش دارایی‌های خود می کنند که همین روند در کشور در هفته گذشته باعث کاهش قیمت ارز در بازار شد.

وی با اشاره به تلاش‌های مسئولان بانک مرکزی در هفته های گذشته برای دخالت در بازار و کاهش قیمت و عدم موفقیت آن‌ها، تصریح کرد: به طور کلی مکانیزم بازار قوی‌تر از این نوع دخالت ها عمل می‌ کند و اخیراً هم مکانیزم بازار و حضور مردم برای فروش ارز هایشان منجر به کاهش نرخ ارز شد و تا وقتی که عرضه ارزهای خانگی ادامه داشته باشد ممکن است کاهش قیمت ادامه پیدا کند.

سعدوندی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی و اعلام نرخ واقعی دلار به طور دقیق ممکن نیست، گفت: نرخ تعادلی دلار در کوتاه مدت بیش از ۲۵ هزار تومان است، اما در بلند مدت اگر ویروس کرونا کنترل شود و وضعیت دسترسی ایران به منابع ارزی مانند قبل از شیوع ویروس شود، احتمالا نرخ ارز در بلندمدت به ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان می رسد. اما اگر تحریم‌ها برداشته شود و همان سیاست مخرب ۵۰ سال گذشته یعنی ارز پاشی و تزریق ارز به بازار ادامه پیدا کند نرخ ارز میتواند به کمتر از ۱۸ هزار تومان هم برسد.

وی در ادامه در پاسخ به تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز نیز گفت: تاثیر انتخابات آمریکا در حال حاضر در بازار ارز ایران پیشخور شد، چرا که پیش بینی پیروزی بایدن یکی از دلایلی بود که انتظارات مردم از بازار را تغییر داد و منجر به کاهش نرخ ارز شد.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران جدی بوده، تصریح کرد: اما عواملی مانند مجوزها، رانت‌ ها، انحصار، فساد و غیره در به مراتب آثار مخرب تری در اقتصاد ایران ایجاد کرده است‌.

وی همچنین با بیان اینکه در صورت توافق با آمریکا تاثیر مثبت لغو تحریم‌ ها بر اقتصاد ایران تدریجی خواهد بود، اظهار کرد: به این ترتیب تنها در صورتی این تاثیر مثبت شتاب پیدا می‌ کند که افرادی بر سر کار بیایند که در جهت توسعه و رشد اقتصادی کشور حرکت کنند، نه منفع شخصی، گروهی و جناحی.

پیش‌ تر بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی نیز در مصاحبه ای با عنوان “انتخابات آمریکا بازارهای مالی را تکان خواهد داد، اما اقتصاد را نه!” ضمن اشاره به دلایل سقوط بازار سهام، گفته بود که نتایج انتخابات آمریکا بر بازار‌های مالی ایران تاثیرگذار خواهد بود، اما بر تحولات اساسی در اقتصاد ایران اثر بخشی بلند مدت نخواهد داشت، چراکه اقتصاد ما از سیاست‌ های داخلی دولت، مجلس، قوه قضاییه، رسانه های موثر و سایر نهادهای قدرت نشات می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا