آخرین تحلیلاخبار ویژه

تحریم تنها عامل برنگشتن ارزهای صادراتی نیست!

کامران وکیل با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار ارز به بیش از ۲۶ هزار تومان در روزهای اخیر، تصریح کرد: مشکل اصلی بازنگشتن ارزهای صادراتی همین تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما است.

به گفته وی اگر یک کارخانه روی تولیدش ۳۰ درصد سود کند ۷۰ درصد آن صرف تامین مواد اولیه می شود. بنابراین بخش زیادی از درآمد حاصل از صادرات صرف هزینه‌های تولید می شود، اما وقتی صادر‌کننده می‌بیند باید به نرخ ارز آزاد هزینه های زندگی و برخی هزینه‌های تولید را پرداخت کند، اما درآمدش ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از آن باشد از بازگرداندن ارز خودداری می‌ کند.

وکیل درباره مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقالات پولی وجود دارد نیز گفت: تحریم برای صادرکنندگان ایران و مشتریان آنها موضوع جدیدی نیست و کسانی که از ایران کالا می‌خرند همواره می‌دانند که با این مشکلات مواجه هستند. آنها میدانند ایران یک کشور تحریم شده است، سالهاست مبادلات بانکی با دنیا ندارد و در باز کردن ال سی محدویت دارد به طوری که از سال ۸۵ تاکنون تقریبا بانکی برای یک طرف ایرانی ال سی باز کرده باشد. یکی از مهمترین محسنات مبادلات مالی هم ال سی باز کردن است که معنی آن این است که کالا صادر شود، اما پول آن چند ماه بعد پرداخت شود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات معدنی تحریم‌های دوره ریاست جمهوری ترامپ از دوره های قبلی شدیدتر است، گفت: با این وجود دلیل اصلی رغبت نداشتن صادرکنندگان به بازگشت ارز همین تفاوت نرخ ارز است، چراکه ‌آنها عوارض و مالیات بر درآمد هم پرداخت می کنند.

وی با اشاره به ریزش بورس در پی وعده های رشد آن از سوی دولت، بزرگترین اشتباه دولت را از بین بردن اعتماد مردم عنوان کرد و گفت: در گمرکات کشور کم اظهاری، قاچاق و اظهارات متفاوت از کالای واقعی اتفاق میفتد و به دلیل ازبین رفتن اعتماد مروم دولت نمیتواند با روش های بازرسی اینگونه فرآیندها را کنترل کند. همچنین برخی از این سیاست های اشتباه منجر به کاهش انگیزی صادرکنندگان و کاهش صادرات غیرنفتی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا