اقتصاد کلانانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

راهکارهایی برای کنترل تورم

فربد زاوه در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: اخیراً دولت اعلام کرده بود که ارز شرکت نفت را به بانک مرکزی فروخته، در حالی که این ارز بلوکه شده و قابل برداشت نیست. بنابراین در اصل دولت استقراض و پول چاپ کرده است. به عبارت دیگر بانک مرکزی این ارز را به مردم نفروخته که بتواند آن را جایگزین کند.

وی افزود: آقای نوبخت چند روز پیش اعلام کرد که فروش نفت هشت درصد برنامه است و نمی‌توانیم حتی یک قطره نفت برای خرید دارو و غذا بفروشیم که نشان می‌دهد ساختار برنامه‌ریزی در ایران اصلاً نظام‌مند نیست و به شدت آشفته شده، به‌طوری‌که سیاست‌های پولی، اشتباهات مکرر وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بد پولی بانک مرکزی در اقتصاد ایران یک تورم وحشتناک را نهادینه کرده است. در چنین شرایطی اقتصاددانان روند تورمی در ایران را نگران کننده توصیف می‌کنند و معتقدند دولت باید تغییر رویه بدهد، اما دولت تاکنون اهمیتی نداده و به نظر نمی‌رسد قصد داشته باشد رویه‌اش را عوض کند.

به گفته این کارشناس در نتیجه همین سیاست‌ها و تغییر نیافتن رویه دولت به غیر از خودرو در سایر بازارها هم شاهد اعداد و ارقام عجیب و غریب هستیم. برای مثال قیمت مسکن در حومه شهر تهران به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است است و در خود تهران تا ۶۰ میلیون تومان هم معامله می‌شود.

زاوه با بیان اینکه علت توقف رشد قیمت در بازار خودرو در ماه‌های اخیر بهتر شدن روند تحویل خودروها و مهم‌تر از آن رونق بورس بود، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته مردم سعی کردند به جای حفظ سرمایه خود با خرید خودرو از رونق بازار بورس استفاده کنند، اما با منفی شدن رشد بورس و از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به سیاست گذاران، مجدداً بازارهای موازی مثل سکه، ارز، مسکن و خودرو شاهد رشد وحشتناکی هستند که طبیعی است.

این کارشناس با بیان اینکه دولت و مجموعه سیاستگذاران اقتصادی در کشور قصد ندارند سیاست‌های خود را تعدیل و اصلاح کنند و دولت هیچ سیاست ریاضتی متناسب با جنگ اقتصادی پیاده نمی‌کند، تصریح کرد: وقتی دولت ارز را نمی‌‌آورد تحریم است، اما اگر بخش خصوصی ارز را وارد نکند خائن است که برقرار شدن چنین دیالوگ‌هایی در کشور نشان می‌دهد دولت ماه‌های آخر را به همین شیوه ادامه خواهد داد.

وی افزود: پیش بینی من در اسفند ماه این بود که تا پایان سال جاری قیمت خودرو حداقل ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود اما متاسفانه در کمتر از ۶ ماه پیش بینی محقق شد و اگر با این روند پیش برویم تا آخر امسال خودرو زیر ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود که سیگنال بد و خطرناکی برای اقتصاد ایران است و معنی آن این است که تا پایان امسال معیشت هم برای مردم سخت خواهد شد، به‌طوری‌که در تامین کالای اساسی هم دچار مشکل خواهند شد.

زاوه درادامه درباره راهکارهای خروج از وضعیت فعلی گفت: دولت در وهله اول باید انضباط مالی بگیرد و بودجه انقباضی بنویسد، چرا که رکود بهتر از این تورم فزاینده و کشنده است. همچنین دولت باید در عوض استقراض، اوراق مشارکت منتشر کند و سیاست‌های کلان پولی خود را تغییر دهد. در کنار آن انحصار را بشکند، چون تا زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال انحصار است انتظار اینکه کشور شرایط بهتری را ببیند انتظار بیجایی است.

وی افزود: همچنین باید به این نکته توجه کرد که وضعیت امروز حاصل سیاست‌های غلط ۲۵ سال گذشته است و قوه قضاییه باید به این موضوع ورود کند و افرادی که مسبب این وضعیت شدن یا فساد کردند باید پاسخگو باشند. برای مثال قطعه‌سازان هر روز می‌گویند پول ندارند اما باید پاسخ دهند که منابع مالی پروژه‌های غیرخودرویی، خرید سهام خودروسازان و راه‌اندازی مرکز تصفیه چند هزار میلیارد تومانی در تهران را از کجا می‌آورند. همچنین باید به این اتهام که شرکت‌ها واردات می‌کنند، به اسم تولید داخل می‌فروشند و نمی‌گذراند کسی نفس بکشد رسیدگی شود. تا زمانی که با این‌ موارد برخورد نشود و انحصار شکسته نشود روی آرامش نخواهیم دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا