انتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

خودرو چرا گران شد؟

بابک صدرایی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره عوامل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر اظهار کرد: با افزایش نرخ دلار مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان آن را به کالا تبدیل میکنند و خودرو یکی از بخش‌هایی است که این پول را جذب می‌کند که این بحث در زمینه عرضه و تقاضا است.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت عرضه کافی نیست و برخی خودروهای وارداتی و مونتاژی در سال‌های اخیر عرضه آن‌ها قطع شده و هر چقدر تعداد آن‌ها کمتر می‌شود، قیمت‌شان افزایش می‌یابد، بنابراین یک بازار کاملا غیررقابتی و انحصاری و تعدادی محدود ماشین که قبلا وارد یا مونتاژ شده دست به دست می‌چرخد. تقاضا هم تقاضای واقعی نیست، بلکه از ترس بی‌ارزش شدن پول است که نمی‌توان عنوان سرمایه‌گذاری بر آن گذاشت.

در این میان به گفته این کارشناس وقتی یک بازاری رشد می‌کند، همه محصولات آن رشد می‌کند و خودروهای داخلی هم گران می‌شود. همچنین عدم تعادل عرضه و تقاضا و رشد قیمت ارز بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار است.

صدرایی با بیان اینکه رشد قیمت ارز بر همه چیز تاثیر گذار است و بازار را آشفته می‌کند، تصریح کرد: به عبارت دیگر رشد قیمت دلار نوعی تحریک پذیری در بازار ایجاد می‌کند که مثبت نیست، برای مثال شرایطی وجود دارد که شرایط اقتصادی خوب است، نرخ درآمد بالا می‌رود، عرضه و تقاضای خودرو هم زیاد می‌شود که این شرایط تحریک‌پذیری مثبت است. اما اگر مردم از ترس از دست رفتن ارزش پول خرید می‌کنند باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار بالا و بالاتر برود.

وی با بیان اینکه آینده بازار خودرو بستگی به قیمت دلار دارد، تصریح کرد: یکی از موارد تاثیر گذار بر قیمت دلار مسائل سیاسی است، برای مثال اگر در انتخابات آمریکا کاندیدای ملایم‌تر انتخاب شود، حتی اگر اتفاق سیاسی خاصی هم نیفتد به لحاظ روانی حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود و دلالان و کسانی که خودرو‌ها را نگه داشتند احتمالا آنها را عرضه می‌کنند و قیمت‌ها تا حدودی کاهش خواهد یافت. اما اگر برعکس کاندیدایی که تعامل با او سخت‌تر است انتخاب شود احتمالا بازار با همین رشد پیش می‌رود و نرخ دلار به لحاظ روانی افزایش خواهد یافت.

به گفته این کارشناس در این میان دولت باید به لحاظ کلان اقتصادی قیمت دلار را ثابت نگه دارد، چراکه اگر نرخ دلار به ثبات برسد بازار خودرو هم به آرامش قیمتی می‌رسد و شاهد این میزان نرخ افزایش قیمت نخواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا