آخرین تحلیلانتخاب سردبیربورس و بانک

چه شرکت‌هایی خرید نفت روسیه نفت را متوقف کردند؟

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛  بانک جی پی مورگان برآورد کرده که حدود ۷۰ درصد از نفت دریابرد روسیه برای یافتن خریدار با مشکل روبرو شده است، با وجود این که گرید نفتی اورال با تخفیف کم سابقه ای عرضه می‌شود.

آمریکا هفته گذشته تحریم‌های گسترده ای را علیه واردات نفت و گاز روسیه اعلام کرد و انگلیس هم بلافاصله توقف واردات نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. اتحادیه اروپا که برای ۴۰ درصد از واردات گاز و ۲۷ درصد از واردات نفت خود به روسیه متمرکز است، درباره دنبال کردن اقدامات مشابه آمریکا و انگلیس دچار اختلاف نظر شده است.

کمیسیون اروپا وعده داده است برنامه‌ای را تا پایان مارس برای رهایی از وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه رونمایی کند. کانادا اعلام کرده که واردات نفت روسیه را ممنوع می کند و به دنبال ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی از این کشور است. کانادا از سال ۲۰۱۹ واردات نفت از روسیه نداشته اما در سال ۲۰۲۱ نفتا، دیزل و بنزین وارد کرده است.

در حالی که بحث‌های سیاسی ادامه دارد، به نظر می رسد بعضی از خریداران نفت روسیه را رها کرده‌اند تا از لطمه شدن شهرتشان یا روبرو شدن با مشکلات حقوقی اجتناب کنند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای انرژی اروپایی بزرگ اقداماتی را در این خصوص اعلام کرده اند:

پی کی ان اورلن (PKN Orlen)

پی کی ان اورلن که بزرگترین پالایشگر لهستان است ۱۱ مارس اعلام کرد به خرید نفت روسیه برای پالایشگاههایش در لهستان، لیتوانی و جمهوری چک ادامه می دهد تا نیازهای انرژی این منطقه را تامین کند اما آماده هر گونه سناریویی شامل تعلیق کامل عرضه از شرق است.

پی کی ان اورلن قراردادی برای خرید ۲۰۰ تا ۳۳۷ هزار بشکه در روز نفت از آرامکوی سعودی دارد و تحویلها امسال آغاز می شود. این شرکت در حال خرید رقیب لهستانی خود شرکت لوتوس است. این شرکت برآورد کرده است پس از ادغام خرید نفت آرامکوی سعودی حداکثر ۴۵ درصد از تقاضای نفتی کل گروه اورلن در لهستان، لیتوانی و جمهوری چک را پوشش می دهد.

لوتوس اعلام کرد قرار است برای پالایشگاه خود به ظرفیت ۱۰.۵ میلیون تن در سال در گدانسک در هفته‌های آینده نفت دریافت کند اما مجموع نیاز این شرکت در فاصله مارس تا آوریل به دلیل تعمیرات برنامه ریزی شده کمتر خواهد بود.

طبق جدیدترین آمار موجود، در سال ۲۰۲۰ گرید نفتی REBCO روسیه خوراک اصلی این شرکت بوده و شرکتهای تات نفت، ویتول و روس‌نفت سه تامین کننده اصلی بوده اند.

پریم (PREEM)

پریم که بزرگترین پالایشگر سوئد و متعلق به محمد حسین العمودی میلیاردر سوئدی است، ۱۱ مارس به رویترز اعلام کرد تمامی سفارشهای جدید نفت روسیه را به دلیل تحریمها متوقف کرده است. نفت دریای شمال جایگزین واردات از روسیه شده است که تا حدود حدود هفت درصد از خرید نفت این شرکت را تشکیل می داد.

او ام وی (OMV)

شرکت نفت و گاز اتریشی او ام وی ۱۱ مارس به رویترز اعلام کرد هیچ گرید نفتی روسی را در پالایشگاههای اروپایی خود پالایش نمی کند و قصد ندارد در آینده نزدیک چنین کاری را انجام دهد. این شرکت مقادیر اندکی نفت روسیه را در گذشته پالایش کرده است.

اکوئینور

شرکت انرژی دولتی اکوئینور نروژ در راستای برنامه خود برای توقف فعالیتهایش در روسیه، تجارت نفت این کشور را متوقف کرده است. اعلام این خبر به صورت رسمی از سوی اکوئینور چهار روز پس از آن صورت گرفت که اندرس اپدال، مدیرعامل اکوئینور به رویترز اعلام کرده بود این شرکت تجارت نفت روسیه را متوقف کرده است.

این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد تعهدات قراردادی پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین داشته است که تحت آنها، قرار بود چهار محموله نفت روسی را در مارس دریافت کند. دریافت این محموله ها مطابق با نظام فعلی تحریمها خواهد بود.

اکوئینور ۲۸ فوریه چند روز پس از آغاز حمله روسیه اعلام کرد از جوینت ونچرهایش با روس‌نفت خارج می شود و از این بابت ۱.۲ میلیارد دلار هزینه متحمل خواهد شد.

انی

گروه انرژی انی که دولت ایتالیا ۳۰.۳ درصد در آن سهم دارد، ۹ مارس اعلام کرد خرید نفت روسیه را متوقف کرده است.

شل

شل که بزرگترین بازرگان نفت جهان است، هشت مارس اعلام کرد خرید نفت روسیه را متوقف خواهد کرد و به حضور در پروژه های هیدروکربن روسیه خاتمه می دهد. روس‌نفت نوامبر گذشته اعلام کرده بود سهم شل در پالایشگاه نفت پی سی کی آلمان که نفت روسیه را از خط لوله دریافت می کند، خریداری کرده است. این معامله باید از سوی رگولاتوری تایید شود.

توتال انرژیز

شرکت فرانسوی توتال انرژیز هفت مارس اعلام کرد خرید نفت روسیه را متوقف کرده است با این حال یکی از پالایشگاههای این شرکت در آلمان همچنان نفت روسیه را از خط لوله دریافت می کند.

بریتیش پترولیوم (BP)

غول نفتی انگلیسی بریتیش پترولیوم ۲۸ فوریه همه برنامه های بارگیری نفت کوره از بندر روسی تامان در دریای سیاه را متوقف کرد زیرا تحریمهای غرب باعث شد فرآورده‌های روسی جذابیت کمتری برای خریداران پیدا کنند.

نسته (NESTE)

پالایشگاه فنلاندیی نسته ۲۸ فوریه اعلام کرد تصمیم گرفته است نفت مناطق دیگر را جایگزین نفتی کند که از روسیه خریداری می کند و قراردادهای جدیدی برای خرید فرآورده های نفتی از روسیه منعقد نخواهد کرد. این شرکت پیش از این دو سوم نفت خام خود را از روسیه خریداری می کرد.

رپسول (Repsol)

شرکت رپسول خرید نفت روسیه در بازار معاملات نقدی را متوقف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا